2007-12-21

Defensiv pannkaka

Vid en omstuvning för två månader sen tog jag in Midway Holding som ett defensivt val för att få exponering mot småbolag. Jag köpte dom för 73/st vilket skulle ge en direktavkastning på nästan 7%. Det kändes så klart som att den var lågt värderad. I vilket fall så hade man ju alltid direktavkastningen som gjorde att den var bättre än att ha pengarna på banken.

Defensiv ja... Sen dess har det inte gått många dagar då aktien gått uppåt. Den gjorde ett litet ryck uppåt vid månadsskiftet senast, men sen rasade den tillbaka igen. Idag säljs den för 60 kronor, vilket ger en direktavkastning på över 8%! Dålig timing på min affär alltså.

Som sagt, jag har ju alltid direktavkastningen som gör att det är bättre än att ha pengarna på banken. Men varför blir den bara billigare? Är det något underliggande som jag inte känner till, eller är det bara väldigt få vill ha den för tillfället? Borde jag fly fältet eller öka? Eller ska jag sitta stilla och ta mina utdelningar som den ordinarie backup-planen var?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar