2009-11-03

Hoppas på bankerna

Enligt en artikel i DN idag så väljer hela 91% av låntagarna den kortaste boräntan. Siffran kommer från statliga SBAB och deras kortaste, precis som dom flesta andra aktörerna, är tre månaders bindningstid. Sannolikt är siffran ganska representativ även för resten.

Jag är lite kluven till nyheten. På många sätt är den fantastisk och precis vad jag önskar mig. Jag har alltid varit en förespråkare för att välja rörlig boränta för den som har marginaler, mer om det i min artikel Rörligt eller bundet? på Kapitalnet. Mest sannolikt tjänar du nämligen pengar på det i långa loppet samtidigt som det på visst vis säkrare då Riksbanken ofta sänker räntan i kristider - vilket sänker dina kostnader för lånet.

Varför då kluven? Jo, dagens låga räntenivå - framförallt på kortare löptider - är definitivt övergående. Om två år har räntan med största säkerhet hunnit dubblas redan och jag är rädd för att det finns många som inte räknat med det. Med dagens ränteläge hade jag förmodligen kunnat köpa mig ett slott om jag tar hela lånet rörligt, men hur skulle jag mäkta med att betala det om två år? Jag hoppas att bankerna tar ansvar här, lärda av senaste årets kris, och ser till att göra några räkneövningar med kunderna för att se att dom får ihop ekonomin även i det långa loppet.

Passande nog har DN också en artikel om hur du börjar buffertspara i sparskolan den här veckan. Även det något jag skrivit om på Kapitalnet, redan i artikeln Börja spara. Att ha en tillräckligt stor buffert är som jag påtalar där det allra viktigaste sparandet du kan ha. Först när du har det är det läge att börja spara i aktier eller fonder. Så du som inte har någon buffert än, sätt igång nu och Börja spara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar