2007-04-23

Diversifierad två månader

Nu har det gått två månader sen jag började blogga, och bloggen börjar få en lite tydligare inriktning. Fokus ligger helt klart på privatekonomi, så väl tips och råd som diskussion om finanspolitik. Jag försöker också bry mig om miljön och varva in lite lättsammare tips för villaboende, friluftsliv och gott leverne.

Under andra månaden har jag haft nästan dubbelt så många besök som under första, och tjänat ungefär fyra gånger så mycket. Starkt bidragande var dagen för knappt två veckor sen då jag hade nära 2000 visningar och tjänade dryga $25, men även utan den har jag tjänat över dubbelt så mycket som första månaden. Räkneverket står får tillfället på 11.340 visningar och US$ 79,92 intjänat, drygt 500 spänn med dagens dollarkurs. Får se om jag knäcker $100-gränsen innan månadsskiftet så jag får utbetalning nästa månad!

I princip alla pengar kommer från AdSense for Content. AdSense for Search tjänade jag inte en cent på, och dessutom var det fult. Jag har därför tagit bort det. Hänvisningarna har också varit lite av en besvikelse. Firefox har en person nappat på vilket gav mig 25 cent. AdSense har också en person nappat på, men där får jag inga pengar förrns du som gjorde det börjar tjäna pengar. Börjar du tjäna pengar får jag dock ganska bra betalt, så jag får hoppas det går bra för dig, vem du än är! Säg till om du behöver ytterligare hjälp att komma igång!

En viktig källa för att få många besök har visat sig vara Twingly, en tjänst som gör att DN och SvD länkar till din blogg ifall din blogg länkar till dom. Senaste månaden har 43% av mina besökare kommit från DN och 18% från SvD. Det kan jämföras med att 11% har hittat bloggen via Google-sökningar och 9% går raka vägen hit. Övriga 21% har följt länkar från andra ställen där jag lämnat avtryck.

Jag har blivit lite mer selektiv med vad jag skriver om och hindrat mig själv vid ett par tillfällen då jag tänkt skriva om saker som faller utanför mina ramar. Det har då oftast handlat om socialpolitik och utrikesnyheter. Exempel är Rosengårdsituationen, skolreformer, insiderhärvan, Folkpartirättegången och skolmassakern i USA.

Avslutningsvis hoppas jag att ni gillar min blogg, och ni får gärna komma med kommentarer!

3 kommentarer:

  1. Coolt att du tjänar stålar på bloggen.

    SvaraRadera
  2. Klart jag gillar din blogg och stort grattis till cashen!

    SvaraRadera
  3. Först och främst - mycket bra blogg! Jag har ännu inte hunnit plöja igenom alla dina inlägg, men de jag har läst har varit intressanta.

    Jag tycker att det är synd om du hindrar dig för ofta när du bloggar loss. Även om inte ämnet riktigt passar in så finns det ofta kopplingar på ett eller annat sätt till ekonomi. Rosengårdssituationen, som jag f ö främst anser är överdriven av media, har många kopplingar till ekonomi, t ex samhällsekonomiska konsekvenser.

    Lycka till med bloggandet!

    mvh Charlie

    SvaraRadera