2009-11-10

Bankerna tvingas ta ansvar

Finansinspektionen skriver idag på DN Debatt att dom ska gå ut och kontrollera "att bankerna tar hänsyn till både framtida ränteläge och risken för arbetslöshet i sin kreditgivning". Jag skrev så sent som i förra veckan om att jag hoppades på att bankerna tar ansvar och nu verkar det alltså som att FI helt sonika kommer att tvinga dom att göra det. Toppen!

Dom berättar också att det på längre sikt måste till något nytt "samhällskontrakt" mellan staten och bankerna för att begränsa statens och medborgarnas risk för bankerna då det är dessa parter som får gå in och stötta bankerna om dom riskerat för mycket. Två allvarliga bankkriser på mindre än 20 år säger FI är för mycket, och jag kan inte mer än hålla med.

Möjligen skulle man kunna argumentera för att det är bättre att låta bankerna gå omkull om dom riskerat för mycket, men med just banker så blir samhällskonsekvenserna väl stora om banken är av det lite större slaget. Att säga att det nya kontraktet är ett bra initiativ får väl vänta tills det blir känt vad det innehåller, men tanken är god.

Tyvärr innebär en reglering av det här slaget lätt att räntorna höjs eftersom banken får högre kostnader i samband med utlåning men jag hoppas att det blir begränsat. Allt beror så klart på hur kontraktet ser ut och jag hoppas att det utformas så att bankernas kostnader inte blir allt för höga. Jag betalar hellre för att rädda en bank var tjugonde år via skatten än att betala för att rädda dom varje månad på bolåneavin.

”Ny bankreglering gör rörliga bolån dyrare” (DN Debatt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar