2010-01-26

Orc + Neonet = ?

Orc Software har i dagarna lagt ett bud på Neonet. Lite festligt eftersom jag vid mitt senaste arbetsbyte var på intervju hos båda dessa.

Det var delvis intervjerna på Orc som gjorde att jag senare köpte aktier i företaget. Jag fick ett väldigt positivt intryck av alla tre personer som jag mötte och hade ganska svårt att välja bort Orc när jag fick ett erbjudande från ett annat företag som lät väldigt roligt. Jag vägde dock för och nackdelar och det slutade med att jag tog det andra jobbet. Inget jag är det minsta ledsen för idag då jag stortrivs där jag är. Mycket möjligt att jag hade stortrivs på Orc också, men det lär jag aldrig få veta - i vilket fall som helst gjorde dom som sagt så gott intryck att jag köpte aktier i företaget.

Intervjun hos Neonet var dock en formidabel katastrof. Dom arbetade med en fruktansvärd rekryteringsbyrå som ställde olagliga frågor och använde sig av idiottester i sin rekrytering (brainbench om någon har testat det). Redan efter första intervjun var jag säker på att jag skulle tacka nej om jag fick ett erbjudande - vilket jag dock inte fick. Deras motivering var att dom sökte en "mer senior person". Jo - jag har ju bara jobbat med mjukvaruutveckling sen 1994 så det blir nog ganska enkelt... Efter det var jag tämligen övertygad om att Neonet skulle ha stora problem med sin rekrytering och totalt ointresserad av att köpa deras aktie.

Att Orc köper Neonet borde dock råda bot på Neonets problem, så som jag upplevde det, om det nu blir något av med affären. Budet känns ganska lågt, men det är ändå Orcs aktie som rasar på det. I torsdags handlades den i spannet 170-180 kronor efter en strålande rapport och nu är den under 150 kronor efter att budet tillkännagavs. Inget vidare emottagande från marknaden alltså. Neonet har dock krisat rejält sen jag var där och visar ett saftigt minusresultat för 2009 - inte direkt imponerande. Jag hade personligen föredragit Orc utan Neonet så jag blir inte alls ledsen om affären spricker - blir det affär blir det dock spännande att se hur det utvecklas.

Orc lägger bud på Neonet (SvD)
Samgående bekräftas (Affärsvärlden)

3 kommentarer:

  1. Tja, vill du koda Objective C så är nog Orc rätt för dig. Neonet är väl inte mycket bättre, C++ är lite väl råddigt för min smak. Känns lite gammalmodigt.

    SvaraRadera
  2. Fått intrycket att Neonet är teknikstarka men med en våldsamt dålig ledning. Vore intressant att höra Din bild och vilka från bolaget som Du träffade.

    SvaraRadera
  3. Martin: Var på connectivity-sidan jag sökte, så det var förvaltning i C och nyutveckling i Java som det handlade om. C++ har jag jobbat med större delen av min karriär, men innan jag träffade Neonet - och gjorde Brainbench-testet - hade jag jobbat med C# två år. När jag återsåg C++ i och med det där testet blev jag övertygad om att jag inte ville jobba, åtminstone inte heltid, med C++ igen.

    Linus: Det är snart två år sen. Jag hade lite mejlkontakt med någon utvecklingschefsaktig kille först och sen bollades jag över till rekryteringsfirman - så i princip ingen kontakt.

    SvaraRadera