2011-03-15

Danske Bank lämnar portföljen

Efter moget övervägande på bussen till jobbet imorse bestämde jag mig för att sälja Danske Bank direkt vid öppning. Senaste utvecklingen i Japan bäddar ju för ett tråkigt börsklimat framöver, och Danske Banks vinst är ju väldigt beroende av börsutvecklingen generellt. För att minska exponeringen mot börsen under den kommande perioden kändes därför försäljningen av just Danske Bank som ett vettigt alternativ.

Dessutom aviserade dom ju en nyemission för ett tag sen, och avstämningsdagen ska vara i övermorgon... Det innebär två saker.
1) Först av allt, att dom vill ha mera pengar av mig. Det är jag inte så intresserad av att investera i nuläget.
2) Det blir krångligare att deklarera om jag behåller nu och säljer senare.

Dessutom dessa två.
1) Efter avstämningsdagen kommer börskursen naturligtvis sjunka eftersom teckningsrätterna betingar ett visst värde. Just för tillfället låg jag på ungefär 5 % plus, så jag skulle med största säkerhet ligga på minus efter avskiljande av teckningsrätterna. Det känns skönt att komma ur med en vinst.
2) Teckningsperioden kommer vara under en, vad jag tror, riktigt knepig börsperiod vilket aldrig kan vara bra, även om nyemissionen är fullt garanterad. Vi har nog tyvärr inte sett det värsta i Japan än, samtidigt som Gaddafi fortfarande håller ställningarna och det bubblar i Bahrain.

Jag tar det säkra före det osäkra och cashar in. Inte för att jag inte tror på Danske Bank, jag fortsätter att vara kund, utan för att jag tror att aktierna kan komma att bli betydligt billigare framöver. Spekulativt kanske, men när spekulationen ligger i att sälja för säkerhets skull så är det en spekulation jag kan stå för. Jag skulle inte ge mig på att blanka aktien och jag lovar inte heller någon annan att köpa tillbaka aktien senare.

1 kommentar:

  1. En petitess kanske, men det du kallar avstämningsdag är den så kallade ex-dagen - den dag då en aktie handlas exklusive en utdelning eller rätt. Avstämingsdagen innefaller två dagar efter ex-dagen och är den dag man tittar i aktieägarregistret för att se vilka som ska ha utdelning/rätter.

    Att det tar ett par dagar beror på att aktieaffärer egentligen inte sker direkt vid avslutet utan det tar några dagar innan affären registreras. Även om det inte märks hos internetmäklare.

    Skillnaden mellan avstämingsdag och ex-dag är extra viktig i dessa dagar då många bolag delar ut pengar.

    SvaraRadera