2012-02-17

Vart är vi på väg?

Grekland mot konkurs och flera andra västeuropeiska länder i ekonomisk kris... USA:s kreditbetyg sänkt från AAA för första gången någonsin... Bensinpriset passerar 15 kronor... men börsen bara stiger och till och med Cornucopia säger sig ha haft fel?

För att ta orden ur munnen på Kristian Luuk; "Vart är vi på väg?"

Varifrån kommer vi? 
Låt oss börja med IT-bubblans fall, baserad på upptrissade priser på primärt dot-com bolag. En vacker dag kom marknaden på att det var idiotiskt att betala fantasisummor för bolag som gick med förlust och en kraftig sättning inleddes. För att få fart på ekonomin sänktes räntan kraftigt och USA skapade Fannie Mae och Freddie Mac, tillsammans med ett gigantiskt paket för att få folk att köpa bostäder och få pengarna att snurra igen. Det gick bra i några år, tills det var dags att höja räntorna.

När centralbankerna började höja räntorna kunde folk inte längre betala sina räntor och den så kallade subprime-bubblan (minns ni den, känns som länge sen man hörde det ordet!) ledde till att Lehman Brothers och AIG gick i pumpen. På den här sidan Atlanten fick Irland, Island och baltländerna stora problem. Efter det var det ingen som ville låna ut pengar till någon längre och marknadsräntorna bröt sig ur förhållandet med styrräntorna och skenade; primär för företag men även för privatpersoner vilket fick ännu fler på fall - den onda spiralen fortsatte tills centralbankerna dumpade räntan igen.

Boräntorna sjönk, och så småningom även företagsobligationerna då det inte lönade sig att låna ut pengarna till staten längre. Det lugnade ner sig något och just som det verkade som om vi fick fart på ekonomin igen och centralbankerna började höja igen så kom nästa bakslag, denna gång från diverse stater som lånat för friskt samt skenande råvarupriser på grund av spekluation i de låga räntornas tid. Det började med Grekland och efter det har i princip alla sydeuropiska länder samt de brittiska öarna slutit upp bakom. Grekland tycks nu vara på god väg mot bankrutt, medan det faktiskt tycks ha lugnat sig en del i övriga länder... eller det talas åtminstone mindre om dem.

Vart är vi på väg?
Det är inte utan att jag funderar; Är det här vårt gyllene tillfälle att komma ur börspositioner med vinst? USA:s underskott är ju fortfarande gigantiskt, Greklands problem är långt ifrån lösta och hur står det egentligen till med dom andra EU-länderna? Hur klarar sig Euron om Grekland faller? Och hur påverkar det? Har vi en bobubbla här hemma och har USA verkligen rett ut sin? Frågorna är många och osäkerheten stor. Ändå verkar marknaden ha repat mod och "risk på" är nya given sen årsskiftet.

För tillfället är ju räntorna på väg ner igen och den på sistone så populära "investeringsklockan" tycks ha hoppat ett helt varv utan att vi hann säga "flaska". Vi är tillbaka på klockan sju medan förstå sig påarna undrar vad som hände där dom satt och funderade på om klockan var 11 eller 1. Detta trots att oljepriset fortfarande är på väg uppåt... Även 2008 var ju högt oljepris en av anledningarna till kraschen, och fick fallande räntor som följd. Är klockan helt slagen ur spel, eller har cykeln bara snabbats på? Vid det senare fallet är det kortsiktigt läge att öka exponeringen mot börsen snarare än att skynda sig bort. Har klockan rent av hoppat hela vägen till 9 igen eller borde man avvakta sjunkande oljepris innan man andas ut?

Jag har ju personligen varit nettosäljare de senaste åren och har för tillfället förhållandevis låg exponering mot aktiemarknaden. Jag har varit rädd för vad som komma skall, och helt enkelt spelat safe. Jag är dock fortfarande rädd och vet inte riktigt hur jag ska göra. Efter den senaste tidens börsrusningen så är värderingarna inte kris-låga längre, men inte heller bubble-höga. Är det dags att öka lite eller ska jag fortsätta minska lite till?

Enligt Grahams gamla fina modell så ska man ju aldrig ha mindre än 25 % eller mer än 75 % i endera benet av aktier och räntebärande. Större andel aktier när marknaden känns lågt värderad och större andel ränta när den känns högt värderad. Med tanke på resonemanget ovan så kan nog en 50/50 fördelning vara lämplig för tillfället.

Hur tänker du?
Kommentera gärna och berätta hur du tänker för tillfället.

Så varför hade jag fel? (Cornucopia?)
Bensinpriset över 15 kronor (DN)

14 kommentarer:

  1. Du är inne på samma tankar som nog många av oss är just nu. Med den information som finns ute nu så kommer jag att sälja av allt eftersom OMX stiger över 1100-1150. Ligger idag kring 60 / 40 (aktier/räntebärande) och kommer troligtvis ligga kring 25/75 i maj-juli om inget nytt inträffar.

    /Filip

    SvaraRadera
  2. Ligger på ungefär 30% aktier men det är i stigande. Blir det en ordentlig sättning igen investerar jag snabbare upp till ca 75%, annars ganska långsamt upp till ca 50%.

    SvaraRadera
  3. Tänk om det här är toppen då? Att börsen aldrig orkar över motståndet på 1100... Säljer du inget då? Eller när/hur bestämmer du dig för att sälja ändå? Menar inte att slå hål på din strategi eller så, bara nyfiken för input på mitt egna beslut.

    SvaraRadera
  4. JobbochFirma: Jag lutar åt liknande strategi. Som sagt i inlägget så känns 50/50 kanske lämpligast för tillfället... och jag ligger en bit under det.

    SvaraRadera
  5. Själv så är jag, om man ser på det stora hela, nettoköpare och kommer troligtvis vara det många, många år till. Jag försöker vara relativt selektiv med vad jag köper sedan är det alltid jättesvårt med priset. Den strategi som fungerar bäst för mig i mitt tycke har varit att försöka undvika köpa för dyrt, köpa en del då och då när det är ett ok pris och jag har pengarna samt ha en del undanlagt till att köpa mer då jag upplever det som billigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så jag skulle vilja fungera, men helst då på en fungerande marknad. Har blivit lite skräckslagen över marknadens agerande senaste åren och litar inte riktigt på den längre. Satsar hårt på högutdelande nu då aktiekurser helt uppenbart inte är något som går att räkna med. Fast även det sa ju redan gubben Graham... =)

      Radera
  6. Har 15% aktier, resten ränta. Jag har funderat på att köpa mer aktier, men.... Det känns inte bra. Som du skriver är det för många saker som inte har någon lösning ännu. Det troliga är att USA och EU kommer att trycka ännu mer pengar och då borde jag haft mer aktier. Den som ser får lever.
    Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, sitter i samma båt där. Tror nog att det kommer fortsätta upp samtidigt som det finns betydande risker... Better safe than sorry kommer osökt upp i tankarna.

      Radera
  7. Tack för ett bra inlägg,jag tycker att man måste veta storleken på den portfölj man har för att därigenom få beslutsstöd för sina egna placeringar. Själv har jag ca 5 000 000 i räntebärande just nu, låga kostnader och inga lån, inga aktier. hade jag däremot haft ca 1 000 000 hade jag nog legat 100% aktier, nu kan jag vänta på nedgången , som kommer , frågan är när utan att sänka mitt investeringskapital för mycket för att sedan gå all in efter en riktigt stor dipp. För en gångs skull tror jag att det är annorlunda den här gången, inte evig tillväxt men sannolik nedväxt iom peak oil och den avskuldning som måste ske.


    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle du ta större risker om du hade mindre kapital? Kan tyvärr inte hålla med dig där. Jag skulle snarare säga att du som har 5m skulle kunna använda 2m på börsen och ha resten som trygg hamn, medan den med 1m kunde ha samma fördelning med 400t på börsen och 600t på banken. Utveckla gärna hur du tänker.

      Radera
  8. Den långa trenden är numer positiv (MA50/MA200), men den kan mycket väl bli negativ igen när kurserna har kompenserat för utdelningarna i april/maj.

    Jag ligger ungefär 50/50 i aktier/räntebärande, dock skall hänsyn tas att jag ganska snart kommer att konsumera en stor del av de räntebärande tillgångarna så med hänsyn taget till det är det snarare 80/20.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt för det där med TA... Funderar hellre på fundamenta än på trender. Men tack iaf för informationen, all information är av godo. En form av fundamenta är ju att många handlar enligt TA och det därför kortsiktigt bör tas hänsyn till det. =)

      Radera
  9. Ligger helt likvid, känner inte att vi står på en stabil grund, det mesta känns konstgjort just nu. Förutom det ekonomiska läget så händer det mycket politiskt också. Tänker framförallt på valet i USA samt "valet" i Ryssland och tillträdet av ny president i Kina.

    Men visst har jag frågat mig själv ett par ggr om det kan vara så att det är nya spelregler och om tåget har gått.

    Mvh/XO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer med min inställning. Ingen kan förutse när omslaget kommer och alla rusar mot dörren, då är det lätt att missa att gå ur. Så jag föredrar låg risk och avkastning för tillfället. Men visst funderar man över om man gjort rätt som är kvar på perongen.

      Radera