2012-03-09

Etanol bra för plånboken

Det har varit en ganska het debatt kring om etanol verkligen är bra för miljön de senaste åren. Etanolen i sig är det ju förstås inget fel på, utan det handlar om hur den produceras. Dels om koldioxidutsläpp vid framställningen, dels skövlingen för att få odlingsmark.

Från årsskiftet måste dock etanol som säljs i Sverige uppfylla diverse hållbarhetskriterier som Energimyndigheten tagit fram, så nu borde åtminstone vi svenskar kunna köra på etanol med ett gott samvete. Frågan är dock om det gör så stor skillnad i ett globalt perspektiv. Nu blir det väl så att dom skeppar den bra etanolen hit och den dåliga till något mindre nogräknat land... istället för lite blandat tidigare. För att nå en bra effekt globalt behöver nog betydligt fler och större länder inför liknande krav.

En sak som är desto säkrare är dock att etanol är bra för plånboken. Idag höjdes bensinpriset till 15:53, medan etanolen ligger kvar på 10:38. Sen måste man ju ta med i beräkningen att energivärdet är lägre i etanolen, så bilar drar omkring 30 % mer bränsle när dom tankas med etanol... Så ungefär 13:50 kan man ha som jämförelsetal mot bensin. Det betyder att man i nuläget tjänar omkring 2 kronor per liter på att tanka etanol. En hundring på en fulltank alltså!

DN, NyT

6 kommentarer:

  1. Tanka 15 000 liter etanol och du tjänar alltså 30000 kronor?
    Det verkar bra mycket enklare att bara tanka istället för att jobba, för du tjänar lika bra på att tanka.

    Tanka 500 000 liter etanol och du är miljonär direkt! Bra säljargument, det kommer att vara tomt på mackarna framöver, det är helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller lite mer realistiskt, och om vi bortser från det där med att tjäna; om man har en bil som drar 0,85 liter per mil (vilket är ganska precis vad min V70 faktiskt drar, och V70 är ju trots allt en av de vanligaste bilmodellerna på svenska vägar) så gör de där två kronorna skillnad i pris per liter i storleksordningen 100 kr/månad per 750 mil/år körsträcka.

      Vad kostar det att byta ut sin nuvarande bil (om vi nu antar att det inte är en etanolbil) till en bil som går att köra på E85? Min gissning är att man får vänta ganska länge innan man fått tillbaka de pengarna i form av minskade kostnader för bränsle.

      Det kan finnas andra anledningar att köra på E85, eller inte, men att *byta* till etanolbil är knappast försvarbart ur ett ekonomiskt perspektiv!

      Radera
    2. Nej, att byta bil bara för att tanka lite billigare är knappast en bra affär. Men ska man ändå byta kan det vara värt att ha det i åtanke. Och för oss som redan har bil som kan tankas på etanol är det väldigt ekonomiskt att göra det i nuläget...

      För övrigt är väl en normal årskörsräcka snarare 1500-2000 mil? Med förbrukning på 0,85 blir det alltså 1275-1700 liter, och i nuläget dubbla det i kronor (2550-3400)... mellan 200-300 kr/månad.

      Radera
    3. Om man kör 1500 mil så ska den där hundralappen i månaden multipliceras med 1500 / 750 = 2. Kör man 2000 mil per år så gäller 2000 / 750 = 2,7. Och så vidare. "100 kr/månad per 750 mil/år körsträcka".

      Radera
  2. Glöm inte bort att räkna med den högre servicekostnaden för etanolbilen.Oljebyte var 1000:de mil,annars finns risk för motorskador.

    SvaraRadera
  3. Känns som detta är mer eller mindre avvecklat idag.

    SvaraRadera