2010-04-29

Jag, en Intraprenör

På vägen hem igår så tog jag tidningen Metro Teknik, något jag gör en gång i månaden eller så när jag vill ha något lättläst på bussen sista biten hem. Den här gången föll det sig så att den hade en lite artikel om att våga pitcha in sina idéer till chefen, eller om att vara Intraprenör. Intraprenör är ett ord som inte ingick i min vokabulär innan, men direkt när jag läste det så kände jag mig träffad. Det måste vara en sån som jag! Och ju mer jag läste om det desto mer övertygad blev jag om det det var jag.

Jag är drivande, jag är väldigt intresserad av att förbättra processer och jag brinner för det jag gör, åtminstone så länge jag får vara med och skapa det. Kommer någon med en att göra lista och ber mig utföra den slår jag däremot bakut. Samma resultat om någon vill ha något gjort av något principskäl som i praktiken är närmare galenskap än nytta. Jag är dessutom nyfiken och kunskapstörstande och läser väldigt mycket facklitteratur i olika ämnen. För tillfället håller jag t.ex. på att läsa "Pragmatic Thinking and Learning", en bok om hur man nyttjar sin hjärna bättre.

Jag har aldrig haft problem med att föreslå saker inom företaget, utan ger råd till så väl kollegor som chefer. Jag ser ofta saker med företagsledarens ögon snarare än löntagaren och är snudd på allergisk mot gnäll i fikarummen och putslustighet om hur företagsledningen utnyttjar arbetarna. När jag t.ex. försökte mig på att läsa "The Dilbert Principle", som många tycker är väldigt rolig, suckade jag mest och tröttnade efter en tredjedel. Har du problem med något så ta upp det med din chef eller vem det nu kan beröra, eller kom på hur du ska hantera situation på något annat sätt. Gå runt och gnälla lär inte göra något bättre!

Jag är däremot inte lika intresserad av att driva mitt eget företag. Jag trivs med anställningens trygghet. Jag är inte alls intresserad av personalansvar. Jag tycker inte ett dugg om all formalia som krävs för ett företag, så som deklarationer och momsredovisningar. Därmed saknar jag en del som krävs för att bli en entreprenör. Därför blev jag väldigt glad igår när jag äntligen hittade ordet som passar på mig: Intraprenör.

1 kommentar:

  1. Det här är nära beskrivning av folk vi vill anställa, och försöker leta efter i sökande.

    SvaraRadera