2010-04-19

Lite Saffran

I fredags gjorde jag en investering så liten att det knappt är värt att skriva om. Det var utdelningspengarna från Fortum som hamnade på Avanza, där jag dessutom råkade ha en gratisaffär från en tidigare rekrytering. Då dom inte lämnar någon ränta på Avanza och jag som sagt hade en gratisaffär så sonderade jag marknaden efter något spännande att krydda portföljen med. Något litet bolag som jag såg potential i men inte hade galet hög värdering.

Valet föll på Orexo, ett litet medicinbolag som jag läste en notis om i tidningen Aktiespararen för ett halvår sen eller så. Det lät spännande då, och låter spännande nu. Kursen har stått och stampat i en korridor mellan 35-50 kronor i 1,5 år. Innan dess var det en nerförsbacke från en topp på drygt 150 kronor under 2006. För en månad sen tecknades dock en konvertibelemission mot danska Novo Growth Equity som tillför bolaget 111 miljoner. Utöver att ta bort risken för en nyemission, som varit överhängande, får bolaget även en ny stark storägare.

Innehavets storlek är vid inköp 0,3 % av min totala aktieportfölj. Det ska till en sjutusan till kursresa för att det ska ge några pengar att prata om, men det är ändå en kul krydda!

2 kommentarer:

  1. Man skall aldrig säga aldrig. Stiger din krydda med +1000% så ökar ju bortföljvärdet med 8% inte illa :-)

    SvaraRadera
  2. Nej, verkligen inte! Det här köpet kommer att göra mig till mångmiljonär! ;)

    SvaraRadera