Nu ska dom röra till det ordentligt för oss bilister. Fem nya hastighetsgränser ska införas; 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen. Visst kan jag se en poäng med att kunna bestämma lite noggrannare vad en väg är lämplig för, men jag har svårt att se hur man som trafikant ska lyckas hålla reda på vad som gäller när man är ute och åker. Nu finns ju möjligheten att se om det är 50 eller mindre respektive 70 eller mer genom att kolla på mittlinjen. Jag har dock redan idag ofta problem med att hålla reda på ifall det är 70 eller 90 när jag är ute och åker, och skyltarna sitter ju inte direkt tätt överallt.
Enkelheten i det system som finns tycker jag överväger dom positiva sidorna med noggrannhet, och tycker därför det vore bättre att bara ändra 110 till 120 och låta resten vara som det är.
Mer info här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=626161
Helt enig, det blir bara rörigt och om man vill titta på ett exempel är det bara att titta väster ut. Norge, hastihetsgränserna där är bara rörigt. Någon menar till och med att bilisterna som fastnar i en fartkontroll i Norge straffas för sitt minne, då det är omöjligt att komma ihåg hastighetsbegränsningen, när den varierar så ofta.
SvaraRaderaJa, fast det är dags att skaffa en fortkörningsförsäkring. Sedan så brukar jag anpassa farten efter hastigheten så hastighetsbegränsningarna är inte så besvärliga för mig att komma ihåg. Går det att köra 90 så kör jag 90 oavsett om det är en 70 väg eller inte. Dock så tar jag det lugnt inom tätbebyggt område och vid korsningar o dyl.
SvaraRaderaVad gäller motorväg så höjer jag antagligen farthållaren från 110 till 120. Det riktigt intressanta är 50-vägar som kan justeras till antingen 40 (många korsningar och övergångsställen) eller till 60 (få korsande vägar/övergångsställen och god sikt). 30 km/h bör endast finnas vid skolor/dagis.
SvaraRadera