2007-03-27

Närmare slutet för bospammet

SkandiaMäklarna har gjort en undersökning som visar att nära 70% hittar sitt nya hem på nätet och bara 18% via tidningsannonser. För tre år sen var det 50/50. Kan detta månne vara början på slutet för DN Bostad och Metro Bostad? Detta spam som varje vecka kastas ner i våra hem, av stackars brevbärare och tidningsutdelare som får kånka runt på många kilo extra, gjorda av återvunnen skog som säkerligen kunde använts till något bättre?

För visst är dom bra värdelösa när man har alla annonser fritt sökbara på nätet? Varför ska jag sitta och leta själv i tidningen efter objekt som passar när man med några klick kan få datorn att göra sökningen och sen presentera bara intressanta objekt? Ska tidningarna leva kvar måste åtminstone annonsörerna integreras så att den som är intresserad av t.ex. ett hus i Täby kan bläddra upp Täby och få se dom som finns. Inte först bläddra upp Svensk Fastighetsförmedling, Villor, Norrort, sen Swedbank, Villor, Norrort, sen .... osv.

Min fru gillade förvisso att sitta med dom här tidningarna till lördagsfrukosten och "fönstershoppa", men hittade hon något intressant gick hon ju alltid till datorn och kollade närmare. Och visst, dom kanske kan fungera som en liten katalysator för någon som inte riktigt tänkt sig skaffa nytt bo... Men behövs det?

Även om dom kanske inte försvinner helt så kan vi hoppas att dom åtminstone blir lite tunnare och börja klassas som reklam så man slipper dom med en "ingen reklam"-skylt på lådan.

De flesta hittar hem på nätet (DN)

2 kommentarer:

  1. JAg håller med dig till 100%!! Mäklarna idag tror att de kan erbjuda något som de inte står för. www.superbo.se (samma tjänst mycket billigare) och www.hemonline.com (gör vissa bitar själv) är tjänster som kommer dominera i framtiden!

    SvaraRadera
  2. Det riktigt skamliga är väl att jag fortfarande tycker att det är rolig läsning till lördagskaffet?

    SvaraRadera