2009-04-13

DN vilseleder om indexfonder

Idag fastnade jag för en rubrik på DN som löd, ”Indexfonder – inte så bra som det sägs”. Det går precis stick i stäv med min egen uppfattning och jag undrade vad dom baserade det på. Det visade sig vara ett citat från någon som kallar sig "investeringskonsult", ett riktigt hemskt ord. Det låter som en person som tjänar pengar på att säga hur folk ska investera, och därmed kan vi ta för säkert att tipsen inte är bra för dig om dom är gratis. Då ämnar han så klart få pengarna någon annan stans ifrån, sannolikt genom provision för det han råder dig till.

Ett annat lysande exempel på det är företaget Acta som erbjuder gratis rådgivning. Dom påstår sig vara oberoende, men det dom tjänar pengar på är ju så klart att sälja fonder eller liknande till dig. Genom att ha avtal med många parter kan dom ge en illusion av att du får välja vad som är bäst för dig, men i grund och botten handlar det som sagt om att dom vill se till att sälja något till dig - varken du behöver det eller inte.

Efter lite googlande på mannen med det märkliga citatet visar det sig att Morningstar publicerat kritik mot honom redan 2005 under rubriken Gräv fram sanningen om provisionerna. Det visar sig också att han är fondförvaltare själv. Oberoende my ass!

Åter till artikeln visar det sig att han syftar på svenska indexfonder. Kanske skulle ha varit med i rubriken också för att tydliggöra det. Sen säger han bland annat att aktivt förvaltade fonder slår indexfonder på sikt. Helt utan källhänvisning, och jag undrar hur han kan påstå det helt generellt. Säkerligen finns det vissa aktivt förvaltade fonder som slagit indexfonder på några års sikt, men jag har svårt att tro att snittfonden, om det nu skulle finnas en sån, har det. Han pratar också om att dom flesta indexfonder har högre risk och ofta bara har 30 bolag. Då förstår man att han egentligen pratar om att OMXS30 inte gått lika bra som börsen som helhet på några års sikt, och det har egentligen ingenting med indexfonder att göra.

Själv har jag inga sverigefonder alls längre, utan har bara aktier för exponering mot svenska marknaden. Däremot har jag flera indexfonder för exponering mot utlandet. Danske Invest Global Index, Robur Indexfond USA, SHB Europafond Index, SPP Aktieindexfond Global Sustainability och Öhman Etisk Index Japan. Samtliga har låga avgifter, men jag ska ärligt säga att jag inte vet hur dom gått mot "genomsnittliga" aktivt förvaltade fonder med samma inriktning. Jag kan dock säga att dom alla har betydligt fler än 30 innehav, mellan 100-500 skulle jag gissa på. Jag behåller dom!

2 kommentarer:

  1. "..aktivt förvaltade fonder slår indexfonder på sikt"
    Det är självklart, han får mer kick-back ju längre tiden går...

    SvaraRadera
  2. Den som är bara lite insatt förstår ju att fondförvaltning är ett nollsummespel. När man väl drar av avgifterna från aktivt förvaltade fonder från medel (index) hamnar man ju automatiskt under resultatet för indexfonderna med sina lägre avgifter.

    SvaraRadera