2009-05-04

Ligger risigt till...

Igår kväll när jag gick förbi tvättstugan upptäckte jag att det var massa vatten på golvet. Ganska snart lyckades jag spåra det till varmvattenberedaren, och där verkade det inte bättre än att själva tanken står och läcker... Inte bra alls känns det som. Imorse ringde vi Trygg Hansa som sa att avskrivningstiden på den är 12 år, och eftersom vår är 14 år hade vi inget att hämta hos dom. Därefter ringde vi en rörfirma som skulle komma och titta på det, men sannolikt är det väl inte mycket att göra mer än att köpa en ny. Trist.

Så nu har jag tittat runt lite på nätet och funderat över vad det skulle kunna bli för modell vi ersätter den vi har med. Vi har en NIBE Compact nu, och fram tills igår har vi varit väldigt nöjda med den. Hittar inte heller mycket som tyder på att det skulle vara ett dåligt val på nätet. En annan fråga är om vi ska ta höjd för solvärme eller frånluftsvärme när vi köper den nya maskinen. Är det någon som är insatt i problemställningen som kan bidra med lite tips och råd?

En annan dålig sak är att det det lär bli återhållsamhet med svetten så länge vi inte har varmvatten - med andra ord dåligt för min Maj-mara... Vi har i och för sig löpband och dusch på jobbet, men jag föredrar att jogga utomhus. Nåja, vi får väl se hur långvarit det blir... Vi borde väl veta mer efter att rörfirman varit på besök. Dom skulle komma "framåt dan" vad nu det betyder.

7 kommentarer:

  1. Ja men är inte detta en liten bortförklaring??

    Som orienterare så är man ju van att duscha tom utomhus, med snö kring fötterna eller tvätta av sig med en "våtklut"... inte sjutton skulle lite kallvatten stoppa träning?

    Ang. era vattenproblem är väl rådett att ta höjd för fraftiden dvs värma vatten kommer vi vilja göra i framtiden också och troligast är att vi kommer värma vatten från olika källor som både el och sol.

    tekniken är jag inte rätt person att svara på.

    SvaraRadera
  2. Vad har du för uppvärmningssystem nu?

    Många går att kombinera med solfångare som, tror jag, det fortfarande är bidrag på.

    Har vilodag idag.

    SvaraRadera
  3. jag hade klart satsat på solvärme,min far har det och tilsammans med pellets är det en oslagbar kombination.
    systemet är helt automatiserat och när solvärmen inte räcker till,så slår pelletsen igång.
    suveränt.lär bli en billig sommar,för det ska ju bli varmt säger de som vet och då behövs ju ingen pellets då klarar de värmebehovet och varmvattnet ENBART på solvärmen!

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Som NIBE aktieagare vill jag forstass att du fortsatter med NIBE produkter :) Annars ar det trakigt att lagga ut pengar pa den typen av produkter aven om det ar trevligt med varmvatten.

    SvaraRadera
  5. Framåt dan på rörmokarspråk innebär enligt mitt hantverkarlexikon: "Eventuellt i veckan, jag förväntar mig att du ringer och påminner mig"

    SvaraRadera
  6. Cristoffer: Våtklut?

    Anders: Det blev en ny NIBE!

    Christoffer: Jo, nästan rätt. Det betydde att dom ringde på eftermiddagen då, måndag, och kom idag på morgonen, onsdag.

    SvaraRadera
  7. Våtklut är en norsk företeelse (i Norge har man inte duschar på idrottsevenemang i skogen typ orientering). I Sverige är det annars normalfallet att man har duschvagnar och tar upp sjövatten och värmer upp det.

    En våtklut består helt sonika av en nedblöt handduk i plastpåse som används för att blöta ned sig och få bort svetten från kroppen och sedan så tar man då en torr handduk för att torka sig ren. Fungerar förvånansvärt bra...

    SvaraRadera