2009-06-02

Ny PPM-portfölj igen

Idag när jag satt och tittade lite på hur det gått sen senaste fondbytet föll mig in att byta ut några fler fonder samt att ändra lite på fördelningen. Jag bytte Sverigefond från Banco Svensk Miljö till min gamle vän HQ Svergiefond samt bytte ut MLIIF New Energy Fund mot nya spännande Davegård & Kjäll Sol, Vind & Vatten. Jag ökade också den säkra delen av portföljen till 30 % från tidigare 25 %, ökade globalfondens andel med en procentenhet och sänkte övriga med en, två och tre procentenheter.

Lite motiveringar:

Banco Svensk Miljö har underpresterat för länge nu. Idéen med en "koldioxidneutral fond" var kanon, men dom måste kunna prestera någolunda avkastning också för att det ska bli intressant i längden. I min jämförelse av fem Sverigefonder, som jag valde ut som dom intressantaste för mig, var Banco-fonden sämst från början till slut. Valet föll som sagt på HQ Sverigefond, som jag hade innan aktieportföljen blev stor nog för att motivera att skippa svenskt ägande via fonder. En gammal kär bekantskap som i jämförelsen visade sig ha varit ett bra alternativ.

MLIIF New Energy Fund har tidigare varit det bästa valet i PPM:s sparsamma utbud av fonder inom området förnyelsebar energi, men sen en månad ungefär finns den nya Davegård & Kjäll-fonden som kan vara med och slåss om titeln. Jag ger den en chans, nystartade fonder brukar ju ofta gå bra till en början... Andelen är dock sänkt till 7 % för säkerhets skull. Märkligt dock att varken DnB NOR Renewable Energy eller Handelsbanken Ny Energi, båda fonder som jag har på andra ställen, inte finns hos PPM.

Så till sist, ökning i räntebärande till 30 %. Börsen har gått upp mycket dom senaste månaderna och börsen generellt känns inte längre som en klockren investering. Det finns helt klart lite mer fallhöjd nu, även om jag tror på stigande kurser ett tag till. Ni minns väl Grahams regel om fördelningen mellan aktier och obligationer: Aldrig mindre än 25% eller mer än 75% av någon del. Jag har legat på 25 % räntebärande länge nu, men nu viktar jag som sagt upp lite grann för att avspegla att börsen stigit så mycket.






418699Simplicity Likviditet30 %
984187SKAGEN Global26 %
285825HQ Emerging Markets19 %
393314HQ Sverigefond18 %
711945Davegård & Kjäll Sol, Vind & Vatten7 %

3 kommentarer:

  1. själv så har jag senaste månaderna haft min räntebärande del i företagsobligationer. Öhman företagsolbigation men det finns andra alternativ också.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att den del av en portfölj ska vara räntebärande. Jag ser dock min framtida pensionssparande som en stor portfölj och har bland annat större delen av ITP-K som räntebärande. Istället för att ha 25% räntebärnade i varje portfölj. Min PPM-portfölj är enbart aktiefonder och mycket tillväxtmarkander och den åker berg- och dalbana. 41% upp i år och tyvärr ännu mer ner förra året men totalt på plus.

    SvaraRadera
  3. Tack for intiresny Blog

    SvaraRadera