2009-10-11

Bytt amerikafond och sålt lite

I januari redovisade jag mitt dåvarande månadssparande i fonder. Det har faktiskt varit helt intakt tills ikväll, då jag efter en mindre revision bestämde mig för att byta ut Swedbank Robur Indexfond USA. Istället hälsar jag nu SPP Aktieindexfond USA välkommen, vilken känns mer attraktiv nu sen köpavgiften har tagits bort. Tidigare hade den en köpavgift på 2%, vilket gjorde den mindre attraktiv, men den är som sagt borttagen sen ett tag tillbaka. Fonden följer indexet S&P 500 och har en förvaltningsavgift på 0,2% - vilket är mycket trevligt! Tittar man på historiken har den också presterat klart bättre än dess föregångare.

Jag bestämde mig också för att sälja av en tredjedel av det jag sparat ihop i Swedbank-fonden hittills, eftersom jag är lite orolig för hur det ska gå för dom på andra sidan den stora pölen. En ytterligare anledning till försäljningen är att aktiebenet har svällt upp lite för mycket igen vilket gjort att något måste säljas. Jag sålde även av en del av min Rysslandsfond, som gått väldigt bra. Kanske lite för bra, var resonemanget där. Jag blev nog dessutom lite påverkad av varningen i Affärsvärlden.

2 kommentarer:

  1. Att det finns en "politisk risk" i Ryssland känns inte helt nytt, men visst, det kanske är värre än vanligt.

    Charlie

    SvaraRadera
  2. Nej, sannerligen ingen nyhet, och artikeln säger snarare att risken minskat än ökat... Men jag är inte direkt någon risktagare, så ihop med att fonden gått riktigt bra övertygade påminnelsen om den politiska risken om att minska lite... Sålde ungefär lika mycket som fonden gått upp och har kvar lika mycket som jag investerat själv.

    SvaraRadera