2010-12-11

Tillbaka från verkligheten

Nu har det varit väldigt tyst från mitt håll här på bloggen några veckor. Vad har hänt, undrar kanske någon, medan de flesta nog inte ens märker det...

Så vad har hänt? Jo, Gran Turismo 5 har släppts! Omkring fyra år efter det att Play Station 3 släpptes så är väntan äntligen över. Det har fått konsekvensen att jag vid lediga stunder satt mig framför tvn och rattat sportbilar hellre än framför datorn och skrivit strunt. Spelet är väldigt bra men det är kanske inte riktigt så kioskvältande att det motiverar fyra års försening. I början tyckte jag att det var lite för enkelt att få ihop pengar, men nu har det börjat gå långsammare - nästan för långsamt. Så det är nog bra! Jag spelade nog bara lite väl mycket i början... ;)

Den riktiga ekonomin har dock inte stått helt stilla. Det största som hänt är att jag nu helt har lämnat fonden Carlson Asian Small Cap och istället börjat investera i Danske Invest Global Emerging Markets Small Cap. Jag började försäljningen i samband med att Anna Ho lämnade förvaltningen i augusti och har successivt fortsatt till den nu i november försvann helt.

I övrigt kan jag konstatera att SKF har värderats upp rejält på börsen medan SCA har stått och stampat ganska länge vilket gör att det börjar tätna i toppen av portföljen. För tillfället står SCA för 18,9 % av totalvärdet och SKF för 17 %. Senast jag redovisade fördelningen, i juni, låg SCA på 17,3 % och SKF på 13 %. En anledning till att båda siffrorna stigit är att två mindre innehav trillat ur portföljen sen dess, HQ och Husqvarna, men tydligt är att skillnaden de båda emellan minskar. Från 33 % större i juni till 11 % större nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar