2011-08-07

Herrejösses!

Den 22:a juli i år var ett ganska illa valt datum att bli "fullinvesterad" på, vilket jag meddelade att jag blev i inlägget Aktiefödelning. Fullinvesterad betydde dock inte att jag investerade allt jag hade i aktier, utan att dom sista pengarna som var tänkta för "aktiebenet" investerades. Som framgår om man läser inlägget ordentligt så köpte jag alltså aktier för dom sista av pengarna som jag fick loss från min försäljning av Danske Bank ett par månader tidigare. Hur som helst, det hade varit betydligt trevligare att ha pengarna kvar på kontot med facit i hand!

Bolaget jag köpte, Skanska, värderades förvisso upp något dagarna efter och jag hade kunnat komma ur med en nätt vinst om jag sålt då - men jag investerar ju långsiktigt så det var inte direkt aktuellt. Sen kom raset. Hittills är jag back ungefär 15 % och imorgon finns det en uppenbar risk att det blir betydligt mer. Dom helgöppna börserna har rasat efter att USA:s kreditbetyg sänkts för första gången i världshistorien, samt fortfarande är under lupp för ytterligare sänkning. Dessutom har visst läget i Italien kommit upp på tapeten igen. En sättning på 5 %, och förmodligen ännu mer för ett konjunkturkänsligt bolag som Skanska, är därför tämligen trolig. Jag tror dock fortfarande på bolaget, men det hade ju varit trevligt att få 20 % fler aktier till samma pris...

Vissa menar dock att förra veckans ras i mångt och mycket handlade om just dom här frågorna, att det låg i korten att betyget skulle sänkas. Dom helgöppna börserna har ju dock sjunkit en hel del, så helt inräknat kan det väl knappast vara?

Idag bestämde jag mig förresten för att sälja av hela min USA-fond, SPP Aktieindex USA. Måhända är det för sent, men jag har tappat tron på att landet kommer gå bättre än omvärlden de närmsta åren. Det finns också en uppenbar risk att dollarn tappar mark när valutahandeln går igång igen i natt - och att den kommer fortsätta utför under en tid framöver då många fonder som kräver obligationer med högsta kreditrating kommer bli tvungna att lämna de amerikanska statsobligationerna.

Jag behåller dock mina globalfonder, så jag kommer inte tappa exponeringen mot USA helt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar