2009-08-17

Pappaledig och Statoil

Idag tog semestern slut och allvaret börjar igen. Har varit ledig i fem veckor vilket troligen har märkts på aktiviteten här. Allvaret den här hösten kommer dock vara annorlunda mot tidigare då jag och frun har bestämt oss för att dela på föräldraledigheten. Jag kommer att vara hemma måndagar och tisdagar, och hon blir hemma resten av veckan. Tror och hoppas att det är ett bra upplägg.

Har suttit och räknat lite på Statoil nu när lillkillen sovit middag. Genomsnittsvinsten dom senaste tio åren ligger på $1,648 per aktie vilket ger p/e på 12,7 med rådande kurs på aktien och på USD/NOK då e är genomsnittet. Inte dåligt när dom dessutom under perioden haft en genomsnittlig årlig vinsttillväxt på drygt 15%. För vinsten 2008 är p/e på 8,7.

Vinsten för senaste 12 månaderna är dock väsentligt lägre, och p/e för TTM är hela 34. Det har dock delvis sin förklaring i att dom det senaste kvartalet fick en skattesats på 99,9% vilket i princip raderade ut hela vinsten. Jag gissar att det är något som rättar till sig så småningom.

Dom har också en ganska trevlig direktavkastning. Senast var det 7,25 NOK vilket med rådande kurs blir en direktavkastning på 5,6%. Apropå NOK är det ju också trevligt för mig med svenska pengar att norska kronan fallit tillbaka till en mer normal nivå. I början av mars var den över 1,3 som hastigast medan den nu sakta fallit tillbaka till 1,18 i dagsläget.

Jag blev långt ifrån avskräckt av den lilla räkneövningen, snarare ganska sugen. Vi får se...

Som vanligt vill jag avsluta mot att reservera mig för faktafel och räknefel.

2 kommentarer:

  1. Jag tror nog att Statoil kan vara en bra investering. Om oljan sticker ner den närmsta tiden kanske det uppstår ett lämpligt tillfälle att hoppa på.

    Lycka till!

    Charlie

    SvaraRadera
  2. Har själv varit småsugen på statoil!

    SvaraRadera