DN fortsätter sin jakt på etikfonder. Har skrivit om den tidigare här och här. Den här gången handlar det om att dom etiska fonderna lägger betydligt mer pengar på reklam än på själva etiken. Detta är förståss skamligt, och jag tycker det är väldigt bra att det uppmärksammas.
Men det finns något som inte stämmer i artikeln. I ett stycke om Banco sägs att "om de fortsätter att köpa lika mycket reklamplats som de gjort hittills i år kommer de hamna på runt 20 miljoner kronor". Detta samtidigt som grafiken brevid visar att Banco till och med september i år köpt reklamplats för 1,4 miljoner. Någon som får ihop den ekvationen?
Ska något bolag hängas ut ska det göras rättmätigt. Nu vet inte jag om det är artikeltexten eller grafiken som stämmer, men lite noggrannare måste ni allt vara där uppe i skrapan!
Fondbolag betalar skyhögt mer för reklam än för etik (DN)
Det är mycket som inte stämmer i artikeln. Statistiken och siffrorna handlar om att pensionsbolag/fondbolag lägger mer pengar på reklam än på förvaltning (se tex grafiken). Och så kommenterar Carina på KPA det med att säga att etik borde vara viktigare än reklam.
SvaraRaderaDen säger absolut ingenting om hur mycket "etiska fonder" lägger på reklam. Av alla staplarna där de berättar vad bolagen lagt på reklam är det väl bara KPA och Banco som kallar sig "etiska"?