2007-11-26

Ekonomibloggar

Tack vare en hjälteinsats av Dagens Industri har ekonomibloggar fått ett rejält uppsving dom senaste veckorna. Det började för drygt två veckor sen med en artikel om dom populäraste finansbloggarna och följdes upp igår med en artikel om bloggen Finanskvinnans Funderingar.

I den förstnämnda artikeln nämndes Diversifierad som en av dom populäraste bloggarna vilket gav mig en hel del extratrafik - och en hel del extra reklamintäkter. Även efter den senaste artikeln om Finanskvinnan har jag märkt av höjda besökssiffror trots att jag inte omnämns alls där.

När jag började blogga i februari fanns det inte mycket till konkurens. Då fanns primärt Hur jag blev rik som handlar om entreprenörskap och Miljonär innan 30 om en kille som snålar sig igenom livet för att bli miljonär innan sin 30-års dag trots begränsade medel. Ungefär i samma veva startade också Finanskvinnan som snabbt fick hyffsade besökssiffror. Övriga hade ganska låg besöksstatistik. Sen jag registrerade mig hos Bloggportalen i maj låg jag länge parkerad på topp 3 under ekonomi-sektionen.

Sen dess har det tillkommit en hel del nya bloggar och många av dom gamla har fått betydligt mer trafik. Nu får jag kämpa för att hålla mig kvar på topp 5. För drygt tre månader sen berörde jag ekonomibloggarnas ökade popularitet i mitt inlägg om Diversifierads halvårsdag. Då hade 14 bloggar registrerade på Bloggtoppen under sektionen Ekonomi haft över 50 besökare i snitt under veckan dittills. Idag är 14 bloggar över 50 besökare redan efter 14 timmar av veckan. Superkul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar