2007-11-12

HQ-delägare igen

Idag föll min köplust på och jag tog in gamla goda HQ igen. Ropade in den strax efter lunch till ett pris av 149 kronor styck. I min förra session med HQ köpte jag på 168 och sålde dom mindre än en månad senare för 205. Innan dess hade den varit uppe runt 220 och jag kände att marknaden i allmänhet och HQ i synnerhet var väldigt volatil. När jag skrev om mitt avslut i HQ så skrev jag också att jag hoppades återköpa den när det lugnat ner sig. Nu är det alltså gjort. Aldrig hade jag väl vågat "hoppas" på att få dom nästan 30% billigare.

Redan i slutet av förrförra veckan skrev jag att HQ hade kommit ner till en nivå där den kändes billig, och efter ett fortsatt ras känns den idag som rena fyndet. Dock beror väl den kortsiktiga utvecklingen framöver på det allmänna börsklimatet, men långsiktigt har jag svårt att se hur det här skulle kunna bli en dålig affär.

Klicka här för att läsa alla mina inlägg om HQ.

Uppdaterat 20:05:
En av faktorerna som jag räknade in för att bedömma HQ som billigt var direktavkastningen. Dom har ju tidigare sagt att dom hoppas dubbla utdelningen i år, precis som dom gjorde förra året. Även om dom bara höjer den med 50% så är direktavkastningen av hög klass. Detta uppmärksammades också senare idag på bloggen VA börs från Veckans Affärer. Där påtalas också den gamla strategin om att bolag med hög direktavkastning är bra vid nedgångar.

Dags för direktavkastning (VA börs)

3 kommentarer:

  1. Det känns väldigt intressant att köpa bolag som har hög avkastning för tillfället (och alltid annars också). Börsen är låg och året är nästan slut så man har goda chanser att räkna ut vad utdelningen kan tänkas bli. Man skall också komma ihåg att det är bara ett halvår (ungefär) till man får utdelningen, vilket gör att "räntan" blir dubbelt så hög.

    Jag gillar HiQ för att de har schysst utdelning och för att de är hyggligt värderade.

    mvh Charlie

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hoppas du gör samma fina affär denna gång. Inräknat direktavkastningen känns HQ som ett bra köp nu.

    SvaraRadera
  3. Charlie:
    Jag har också frestats av HiQ:s direktavkastning, men är lite skeptisk mot deras värdering per anställd. Såg du förresten den här artikeln i dagens DI?

    Finnansmamman:
    Hejsan! Hoppas på det samma!

    SvaraRadera