2007-11-19

Rasande

Rubriken är en bra beskrivning av börsen just nu. Men ändå, vi behöver inte gå speciellt långt bakom årsskiftet för att hitta dom här nivåerna igen. Slutet på november närmare bestämt. I mitten av förra året stod generalindex ytterligare 18 % ner från dagens nivå, så nog kan börsen falla en bra bit till utan att det är speciellt anmärkningsvärt.

För att återanknyta till mina funderingar om vad jag lärt mig under åren på aktiemarknaden så vill jag jämföra min portfölj när det rasade runt sekelskiftet samt under det här raset. Senast låg jag tungt i it-träsket och hade aktier som Switchcore, IMS, Mogul.com, Technology Nexus och ComExchange. Alla blev rejält dåliga affärer. Det enda av dom som finns kvar idag är Nexus, som fortsatt befinner sig i en fallande trend. Switchcore finns förvisso kvar rent teoretiskt, men så sent som idag sålde dom all verksamhet och är bara ett tomt skal kvar.

Jag hade också Ericsson och H&M. Båda dom låg jag under lång tid rejält back på men har lyckats ta mig ur båda med knapp vinst. Ericsson var jag med på nyemissionen och köpte även på mig en hel del nya aktier på låg nivå. Trots att jag hade ingångskurs på över 100 kronor för mina första aktier och någon stans 50-60 för andra köpet så sålde jag Ericsson i slutet av förra året med vinst. H&M dubblade jag i på vägen ner. Det fortsatte en bit till men så småningom var jag ändå på plus där. Givetvis beroende på att fallet inte var lika kraftigt för dom...

Det är dock inte alltid det lyckas med att snitta ner kursen och till slut göra vinst. Med gamla goda Switchcore var jag nog med i fem nyemissioner på vägen ner och sålde ändå med stor förlust till slut. Även i IMS och Nexus har jag varit med på emissioner och sett kursen fortsätta ner. Vänder aldrig företaget upp är du liksom stekt ändå.

Mönstret är dock synnerligen tydligt. Dom stora bolagen rider ut stormen och dom små rasar vidare. Lärdomen jag dragit är att sluta hoppas. Jag har gett upp att hänga med på dom heta småspararaktierna och köper istället kvalitetsbolag. Bolag som går med vinst, år efter år.

Husqvarna, Telia och SKF är alla noterade på Large Cap, väletablerade och gör goda vinster. Även mina Mid Cap-bolag, HQ och Midway tjänar bra pengar och kommer dela ut en hel del till våren. Det svarta fåret är så klart NGM-noterade Wayfinder som fortfarande visar röda siffror. Innehavet är dock väldigt litet och är att se som en krydda. Jag skulle inte fälla en enda tår om dom så blev värdelösa. Lite hopp är dock alltid kul att ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar