2008-03-25

Grannaktier

Undersökningen om utländskt aktieägande är avslutad och resultatet blev som följer.

Fråga: Äger du danska, finska eller norska aktier?
Ja
6 (23%)
Nej, men andra utländska
2 (7%)
Nej, bara svenska
16 (61%)
Nej, inga alls
2 (7%)

Inget jätteunderlag direkt, 26 personer, men jag får väl göra vad jag kan med det underlag jag fick. Av dom 24 som har aktier är det 8 som har annat än svenska aktier. En av tre aktieägare har alltså utländska aktier - en siffra klart högre än vad jag hade gissat. Sannolikt även en högre siffra än om undersökningen gjorts genom att fråga 1 000 slumpvis valda personer.

Mina egna funderingar på att skaffa nordiska aktier kvarstår. Jag har dock läst att det krävs lite extra arbete för att deklarera utdelningar från utländska aktier. Jag tänkte därför vänta med att köpa tills efter deras respektive utdelningar som generellt är under april. Någon som vet mer om deklarationsbestyret?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar