2008-03-17

Prövningarnas tid

Nu är det verkligen prövningarnas tid för alla investerare och spekulerare på börsen. Efter att ha fallit och fallit, mer och mer, så faller det ännu mer. Dom ofrånkomliga frågorna dyker upp vid varje ras. Hur lågt kan det egentligen gå? Är det köpläge? Är det dags att kasta in handduken och sätta sig på sidlinjen?

Den enklaste frågan är den första. Det kan gå så lågt som till noll. För den som är belånad så kan det gå ännu lägre. Den som inte är belånad kan dock inte förlora mer än insatsen.

Dom andra två frågorna är egentligen samma frågeställning. Köpa eller sälja? Frågan är omöjlig att besvara. Jag trodde egentligen på köpläge redan vid senaste omstuvningen av min PPM. Det var därför med viss tvekan jag följde tipset från den Intelligenta investeraren, men det har visat sig väldigt lyckat nu i efterhand.

Sen dess har värderingen på världens börser minskat ytterligare samtidigt som osäkerheten har ökat. Mitt råd är som det i boken. Oavsett hur mycket köpläge du tror det är, ha alltid minst 25% i räntepapper. Oavsett hur mycket du tror börsen ska sjunka, ha alltid minst 25% i aktier. Ha inte mer på börsen än du kan förlora och inte heller mer än att du kan sova gott.

När du bestämt dig för en nivå så sitt ner och rid ut stormen. Ta tillfället i akt att ta en paus från att följa börsen och läs en bok undertiden. Stark rekommendation till den ovan nämnda.

Fritt fall på börsen (Ekonominyheterna)

2 kommentarer:

  1. Ja, jag håller mina ögon från börsen tills vidare.

    SvaraRadera
  2. Jag hörde av en smart person som jag känner stort förtroende för att det som separerar de verkliga vinnare från mediokra vinnare i poker och andra skicklighetsspel är att de verkliga vinnarna är riktigt bra på att förlora (och att vinna). Oavsett om dessa personer förlorar eller vinner för tillfället, låter de inte detta påverka deras omdöme i någon nämnvärd grad. Jag är helt och fullt övertygad om att detta går att översätta på aktiemarknaden.

    I den förvissningen tillåter jag inte mig själv att på något sätt bli nedstämd över något jag inte kan ha kortsiktig kontroll över.

    It's only money.

    Mvh David

    SvaraRadera