2009-07-21

Minskar i Östeuropa

Jag har en gammal Östeuropafond som jag inte stoppat in något nytt i på snart ett år. Den var en del av månadssparandet innan mitt bankbyte förra året, men på nya banken valde jag en Rysslandsfond istället. Av den anledningen, att inte så mycket pytsats in när kursen var låg, ligger den ganska kraftigt minus, -32,3% just idag. Det har dock givetvis varit värre - dom senaste sex månaderna är den upp drygt 50%. Hade jag pytsat in mer efter bankbytet hade det alltså varit en bra affär. Å andra sidan ligger Rysslandsfonden jag valde istället +82% på sex månader, så det är inte direkt så att jag ångrar mig!

Frågan är dock hur bra läget är i Östeuropa. Är det motiverat med en uppgång på 50% på ett halvår? Jag är tämligen skeptisk till det. När nu börsen gått upp en del igen och mitt aktieben dragit iväg för långt är det dags att sälja något för att hålla mig till strategin. Valet föll på just Östeuropafonden som jag just la upp en säljorder på halva innehavet för. Dels för den stora uppgången, dels för min vikande tro på regionen och dels för att jag hade lite tidigare vinster jag gärna ville kvitta - vilket gör att jag ville sälja något som låg back.

Dela gärna med er av era åsikter om Östeuropa, Ryssland, eller någon annan tillväxtregion i kommentarsfältet.

3 kommentarer:

  1. Procent är bra, men riktiga pengar är bättre - hur ser det ut om du räknar ihop bägge dessa placeringar?

    Ditt gamla sparande,som du kanske haft en längre tid: -32,3% på 100 000:- är -32 300:-
    Din senaste placering: +82% på 5 000:- är + 4 100:-
    Totalt: -28 200:- ?

    SvaraRadera
  2. Nja, det är väl snarare så att dom gamla andelarna redan fanns, och vad som var relevant efter bytet är hur de nyköpta utvecklas. Dom existerande andelarna hade ju inte utvecklats bättre för att jag fortsatte stoppa in nya pengar i fonden.

    SvaraRadera
  3. En brant uppgång är ingen anledning i sig att sälja, men om du känner tvekan så är det en bra anledning. Kanske hårklyveri, men ändå en skillnad.

    SvaraRadera