2009-08-27

StatoilHydro ny i portföljen

Idag slog jag till och köpte in en liten bunt StatoilHydro. Norska kronan har fallit tillbaka till en ganska normal nivå gentemot kronan, omkring 1,175, och även aktien själv har fallit tillbaka lite dom senaste dagarna. Jag handlade mot "bankens lager", en trevlig funktion hos Danske Bank som gör att man får direkta avslut på sin order, även på order understigande en börspost (något som finns kvar i Norge fortfarande). Det går även att handla vissa av aktierna i lagret på kvällstid vilket är extra trevligt - dock inte Statoil.

Min kortsiktiga timing kunde dock ha varit bättre. Jag avvaktade den amerikanska statistiken klockan 14:30 för att minska risken för stora ras och när marknaden tycktes bestämma sig i en andra våg för att statistiken var positiv och börsen började sticka uppåt slog jag till. Köpkursen blev 135,70 vilket också var toppen för rusningen uppåt... och nu har aktien fallit tillbaka något och handlas för tillfället på 135,20.

Min köpkurs blev dock klart lägre än jag var på väg att köpa för här om dagen, så i det perspektivet var ju timingen bra. Det var dock dyrare än när jag räknade på Statoil i förra veckan, så åter igen bevisar det sig att det är bättre att slå till direkt istället för att vänta. Vid det tillfället hade jag dock inte bestämt mig slutgiltigt och anledningen till min väntan var inte att få en lägre kurs.

På längre sikt är jag dock övertygad om att avkastningen på StatoilHydro kommer vara bra. På kort sikt blir det spännande att se vad som händer nu när amerikanska börserna öppnar om fem minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar