2009-08-04

Östeuropa sålt och nya portföljbolag

För två veckor sen skrev jag att jag sålt hälften av andelarna i den Östeuropafond jag haft sen länge. I slutet på förra veckan sålde jag den andra halvan, av samma anledningar som jag redogjorde för i förra inlägget. Genom det är nästan hela min sammanlagda reavinst från affärer tidigare i år kvittad och balansen mellan benen är ytterligare korrigerad.

Jag funderar fortfarande på om jag ska öka andelen aktier och aktiefonder så som jag skrev om i torsdags. Förmodligen gör jag i så fall det genom att ta in något nytt bolag i aktieportföljen. Ett som jag varit sugen på en längre tid är det norska bolaget Tomra som sysslar med återvinning, en bransch som jag tror starkt på. Jag tycker dock det är märkligt att dom har bättre tillväxt i dagsläget då återvinning är en ganska het potatis redan nu. Har inte hunnit titta närmare på halvårsrapporten som kom för ett par veckor sen, men ska definitivt göra det innan jag bestämmer mig för något nytt portföljbolag. Några andra intressanta bolag är Latour, Sweco, Skanska och Statoil.

Har du något att säga om något av dom fem bolagen så använd gärna kommentarsfältet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar