2010-07-01

Lite sommarläsning

Jag har tittat lite på Adlibris för att hitta någon bra hemma-kurs i italienska, i enlighet med inlägget om mitt nya långsiktiga mål. Då jag tänkte att vår fyraåring kanske kan snappa upp något om han är i närheten när vi lär oss tänkte jag testa något på svenska först. Det lutar för tillfället åt en från Emcamp med namnet Italiensk språkkurs - Grundkurs. Någon som känner till något om den, eller någon annan kurs från Emcamp? Eller kanske vill tipsa eller avråda från någon annan italienska-kurs på svenska?

När jag ändå ska beställa något så funderar jag på att passa på att köpa någon av böckerna av Nassim Nicholas Taleb också. Närmast till hands ligger i så fall Fooled by Randomness. Intresset för boken väcktes av ett inlägg hos bloggrannen Cornucopia?. Han skriver i sitt inlägg Black Swan-investering:

"När det gäller livsstil, så menar Taleb att man bör nappa på alla chanser man snubblar på. Råkar man på en möjlighet till ett nytt jobb, ta det, det kan bli genombrottet. Är man författare och får ett möte inbokat med en förläggare, avboka allt annat, mötet kan vara helt livsavgörande. Om man inte chansar när tillfällen ges kan man aldrig drabbas av en personlig positiv svart svan. Man bör också bosätta sig i en storstad och röra sig där "folk finns", så att det finns en möjlighet att möta personer som kan förändra ditt liv."

Väldigt tänkvärt tycker jag, men är sammanfattningen så pass bra att jag inte behöver läsa boken? Har den mer att ge? Och om det primärt är om livsstil snarare än investeringar jag vill läsa, vilken av böckerna är då att föredra?

4 kommentarer:

  1. Fooled by randomness är i mitt tycke bättre, mindre flummig och mer konkret om investeringar. Black Swan är mer magnum opus, men lätt virrig.

    SvaraRadera
  2. Återkom gärna med vilken av Talbes böcker du valt, och hur den var!

    SvaraRadera
  3. Jag har läst 3/4 av Talebs bok om Svarta svanar. För mig verkar det mer vara en filosofisk granskning av statistiker som biter sig fast i normalfördelningens välsignelse. Kontentan är att framtiden är till stora delar oförutsägbar, hur mycket man än utbildar sig i matte och statistik. Dessutom är det viktigt att ha koll på det man inte vet något om (?)
    KalleKid

    SvaraRadera
  4. Fooled by randomness är helt klart bättre än Black Swan, speciellt om du håller på med aktier. Rekommenderar även Bo Eneroths bok "Att handla på känn" (finns på biblioteket).

    SvaraRadera