2011-01-10

Årskrönika 2010, del 3 - reklam

Under 2010 fortsatte AdSense att utvecklas starkt, dels med hjälp av fler besökare på Kapitalnet, del med hjälp av en högre intäkt per klick. Uppgången är faktiskt på nästan 30 %, trots att bara ett fåtal nya sidor lanserats på Kapitalnet under året. Primärt är det sektionerna Inkomst av tjänst (borde jag byta namn på den till Aktiv inkomst?) och Pension som tillkommit. Intäkterna från den här bloggen och mina övriga sajter är ungefär samma som under året innan, och småpotatis i sammanhanget. Kapitalnet står för i runda slängar 95 % av mina AdSense-intäkter.

Kapitalnet är än mer dominerande i Affiliatebenet, där det står för 100 % av intäkterna. Den enda reklam utöver AdSense som visas på mina andra sajter är Tailsweep-annonser på den här bloggen, och där är jag fortfarande långt ifrån någon första utbetalning. Det här året har jag fått in futtiga 45 kronor på Tailsweep, dels på grund av väldigt få annonser, dels på grund av väldigt låga ersättningar. Årets Affiliatevinnare är istället Affiliator som gått om TradeDoubler som den för mig mest lukrativa. Så ser det också ut att fortsätta in i 2011 då Affiliator har mer intressanta annonsörer för min publik än dom andra nätverken. Jämfört med förra året så är Affiliateinkomsterna något högre, men det är fortfarande långt ifrån AdSense-inkomsten.

Med AdSense väsentligt bättre och Affiliatenätverken något bättre så är så klart totalsumman högre än förra året. Eftersom AdSense är så dominerande i mina intäkter så är totalsumman nästan lika mycket bättre som AdSense, så låt säga att intäkterna blev drygt 25 % högre i år. Under 2011 hoppas jag kunna sjösätta någon ny sajt som kan bidra till att minska Kapitalnets totala dominans, som inte känns riktigt hälsosam. Jag har ett par idéer, men tyvärr inte så mycket tid. Vi får se om jag får ur mig nåt...

Vill du också tjäna pengar på webbreklam?
Läs om hur du kommer igång och ta del av mina tips för att tjäna mer här:
Webbreklam (Kapitalnet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar