2011-01-10

Ut med företagsobligationerna

Idag gick Öhman Fondkommission ut med ett pressmeddelande med uppgifter om att större delen av avdelningen för penning- och kapitalmarknad, som framför allt handlar med företagsobligationer, sagt upp sig. Jag har därför skyndsamt slängt ut Öhman Företagsobligationsfond från min PPM. Att sitta med en fond där hela avdelningen som har koll på innehållet hos kommissionären sagt upp sig känns minst sagt dåligt. Redan strax för jul sa tre av toppnamnen från avdelningen upp sig, och nu följer sju stycken till efter. Dåligt.

Istället gjorde jag något lite halvvågat. Jag valde långa statspapper från AMF Räntefond Lång. Jag tog dock inte lika stor andel som jag hade i företagsobligationerna, 15 %, utan drog ner det till 10 %. Resterande fem procentenheter adderades till korträntefonden, Simplicity Likviditet, som därmed är uppe i 20 %.

Många säger att det är vansinne att köpa långa obligationer nu när räntorna är på väg upp, men om man kollar på dom långa räntorna så är dom redan ganska höga... högre än vad jag tror är långsiktigt rimligt. Därför gör jag en liten chansning. På obligationer är ju värdet inte så lättrörligt heller, så en eventuell nedgång blir ändå begränsad. En stor nedgång skulle inte bli mer än kanske 10 %, till skillnad från en aktiefond där en stor nedgång lätt kan bli 50 % eller mer.

Fördelningen från och med nu:
984187 SKAGEN Global 25 %
501981 SKAGEN Kon-Tiki 25 %
393314 HQ Sverigefond 20 %
418699 Simplicity Likviditet 20 %
574293 AMF Räntefond Lång 10 %

Avhopp tvingar Öhman att möblera om (SvD)
Koncernchefen: Vi ser allvarligt på avhoppen (SvD)
Öhman Fondkommission organiserar om efter avhopp (Öhman)
Toppflykt från Öhman (Affärsvärlden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar