2008-11-10

Förmodligen Fortum

Helgens kollaps i Parex och dagens kollaps i Carnegie visar på att finanskrisen i högsta grad lever än. Därför kommer jag inte köpa mera i Danske Bank i detta läge, men framöver hoppas jag kunna öka ytterligare i aktien. Bland annat läste jag idag att dom under oktober fått 6000 nya kunder i Sverige vilket kunde jämföras med en vanlig månads 1000.

Orkla har jag bestämt mig för att dom är för stora och spretiga för mig att pentrera och jag kommer därför inte att köpa dom heller. Jag skulle gärna köpa aktier i Orkla Foods Nordic, eller rent ut av i Orkla Brands, men Orkla är så mycket mer än bara det.

För SKF:s del är det, för mig i alla fall, fortfarande mycket oklart hur mycket fordonsindustrins generalkris kommer att påverka resultatet och jag låter därför även det innehavet vara orört tills vidare. Jag har dock känslan av att aktien fallit oskäligt mycket, men det är mest baserat på en maggropskänsla och ingen analys över huvud taget.

Telia har repat sig riktigt skapligt den senaste veckan och är nu en tillfredställande stor del i min portfölj som dom är. Dom kommer därför inte heller dom att bli föremål för den uppkommande ökningen.

Kvar står Fortum, som alltså sannolikt blir mitt val för portföljtillskott denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar