2009-06-03

Minskat i Danske

Av okänd anledning höll Danske Bank emot väldigt bra idag när mycket annat, i synnerhet finansaktier, föll kraftigt. Dom andra nordiska storbankerna slutade som följer; Swedbank -16%, SEB -11%, DnB NOR -8%, Nordea -5%, SHB -4%. Danske +/-0. Extra väl gick det för oss svenskar eftersom den danska kronan samtidigt steg kraftigt. Jag tog det till anledning att gå vidare i min fundering att minska i banken och sålde en tredjedel av mina aktier.

Uppgången har varit kraftig och snabb i Danske och det känns som om fallhöjden är stor. Det är bara två månader sen jag ökade rejält i Danske till kursen 52 DKK. Idag sålde jag 75% av dom nyköpta aktierna för 92,25 DKK per styck och fick i runda slängar ut 30% mer pengar än jag satte in - och behåller ändå 25% av dom nya aktierna.

Sammanfattningsvis har jag 20% fler aktier nu än innan jag ökade samt mer pengar på kontot. Dessutom låg jag fortfarande på minus, närmare bestämt -5%, nu så det blir ingen skatt på pengarna heller. Istället en liten reaförlust att kvitta lite Orc vinst med. Jag tror dessutom att affären kommer få mig att sova bättre om nätterna!

1 kommentar:

  1. På nuvarande nivåer är det mer risker än möjligheter till bra uppgång i Danske bank. Avvakta är mitt tips..

    SvaraRadera