2007-05-08

I väntan på styrning

Försäljningen av Fenix idag, ihop med en vältajmad försäljning av den svenska delen av mitt månadssparande igår, gör att jag har plockat ut nästan 20% av mitt kapital placerat på den svenska marknaden. Månadssparandet var i SHB Aktiefond Index. Det hade bara fyra månader på nacken och inleddes när jag bytte bank i samband med husköpet. Lika stora inbetalningar i slutet av december-mars gav mig ändå en vinst på 10% igår, om man räknar in den utdelning som låg i mitten av perioden. Nära 30% omräknat till årstakt alltså, inte alls illa. Idag skönk den 2% ihop med resten av börsen, därav bruket av ordet vältajmad!

Försäljningen i Fenix var av missnöje med rapporten, som jag skrev tidigare idag, och fonden fick stryka på foten för att jag ville minska vikten mot den svenska marknaden. Här uppe på toppen av börskurvan känns det ju lite svajigt! Att det blev mitt nya månadsparande som rök beror på att jag inte ville åka på allt för mycket reavinster. Mitt gamla sparande ligger hos Skandiabanken där HQ Svergiefond står för det svenska inslaget. Med en ökning på drygt 100% skulle den kosta betydligt mer att börja sälja av, och dessutom gillar jag fonden skarpt!

Nu då? Jo, nu ska jag ligga likvid och avvakta räntebeskeden, Fed imorrn kväll och ECB och BOE på torsdag. Reagerar marknaden negativt på dom ska jag amortera på bolånet med pengarna, reagerar den positivt ska jag ha kommit på något lämpligt investeringsalternativ till dess. Kom gärna med förslag! Blir det en gäspning från marknaden får jag väl göra hälften av varje.

Volvo ledde kraftig börsnedgång (DN)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att läsa om dina investeringstankar. Jag köpte SHB idag efter att den gått ner ganska mycket den senaste tiden. Jag vill inte sträcka mig till att kalla det ett tips, men jag tyckte iaf att SHB var köpvärd.

    Har du funderat på bankaktier någonting?

    mvh Charlie

    SvaraRadera
  2. Jo, just SHB har faktiskt legat på bevakningslistan under närmare ett halvår. Dom andra bankerna är jag inte speciellt intresserad av, utom möjligen kanske HQ ifall den räknas.

    SHB borde dock verkligen göra något åt sin Internetbank. Det mesta i funktionsväg finns, men den är både ful och rörig. Eftersom funktionaliteten finns borde ett facelift inte heller kosta så mycket.

    SvaraRadera