2007-05-04

Riksbanken gör tvärtom

Tvärtemot vad jag trodde i inlägget Upp, upp, upp i förra veckan så lämnar Riksbanken räntan oförändrad men justerar upp räntebanan. Jag trodde förvisso att räntan skulle lämnas oförändrad men med en gnutta osäkerhet medan jag var bergsäker på att dom inte skulle pilla på räntebanan.

Högre löneökningar än väntat och starkare konjunkturutsikter i Sverige är de faktorer som sägs ligga bakom att räntehöjningarna kommer ske något snabbare och högre än tidigare prognos. Man fortsätter dock att peka på att det även finns flera faktorer som håller tillbaka inflationen.

Marknadsräntorna sjönk något efter beskedet.

Riksbanken rör inte styrräntan - ändrar prognosen (DN)
Räntan lämnas oförändrad (E24)

6 kommentarer:

  1. Jag är också förvånad. Om man verkligen tror på behovet av högre räntor förstår jag inte riktigt poängen med att vänta. Finns det verkligen risk för överhettning - vilket inte förefaller helt osannolikt - så måste man väl stämma i bäcken.

    I övrigt undrar jag om Riskbanken egentligen bör ha en så tydlig prognos för räntan framöver. Ska det finnas en prognos från deras sida överhuvud taget?????

    Annars undrar jag ibland i mitt stilla sinne hur effektivt räntevapnet egentligen är. Från räntornas bottennotering för halvannat år sedan har de stigit till nästan det dubbla, men fastighetsmarkaden fortsätter att stiga i samma takt - minst!

    Nu är det inte bara fastighetsmarknaden man "vill åt" (officiellt vill riksbanken inte ens påverka fastighetsmarknaden, men fan tro´t). Den är en dock av de viktigaste faktorerna i ekonomin.

    Sedan undrar jag också varför regeringen nästan verkar vilja ha en högre ränta än riksbanken. Det brukar historiskt alltid vara tvärtom!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker definitivt att Riksbanken ska ha en egen prognos! Visst kommer dom till och från bli tvungna att justera den, men hellre det än att lyssna på 20 ränteanalytiker som säger olika saker och försöka bilda sig en bild om hur RB kommer göra utifrån dom.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också att Riksbankens egen prognos är jätteintressant, och den känns både seriös och professionell, men ska en cetralbank egentligen uttala sig om fratida räntenivåer, jag menar rent principiellt?

    SvaraRadera
  4. Jag ser inget problem med att dom kommunicerar sin syn på samtiden, framtiden och hur dom planerar agera förutsatt att bilden stämmer. Varför tycker du att dom borde låta bli?

    SvaraRadera
  5. yvärr är riksbanksdirektionen och bankernas ränteavdelningar befolkad av konservativa och inkompetenta personer. Man lever kvar i den gamla synen att när det går bra för landet och hjulen snurrar då måste man bromsa. Detta är inte bara förlegat utan tom idiotiskt. Förutom dom rent politiska och privatekonomiska konsekvenserna (skattesänkngar äts upp av räntehöjningar) så hämmar det bara tillväxten. Våga för en gångs skull gå emot de antika teorierna och SÄNK räntan när det går bra för landet! Då går det ännu bättre..Inflationshotet är bara ett påhitt från svunna tider....

    SvaraRadera
  6. Kan det vara sa att Riksbanken egentligen ville hoja rantan men vill visa att man ar oberoende och darfor passar denna runda for att hoja nasta gang istallet?

    SvaraRadera