2007-07-06

Halvår i Öresund

Öresund presenterade idag sitt senaste halvår. Substansvärdet har bara utvecklats marginellt bättre än index, 13,7% jämfört med 13,5%. Under senaste kvartalet har det rent av gått sämre än index, 4,2% jämfört med 6,4%. Stor bov i dramat är så klart fastighetsaktierna som haft ett riktigt tråkigt senaste kvartal. Även dom stora innehaven i Bilia och Nobia har tyngt med nedgångar på dryga 10% var under Q2. Koncernens större nettoförvärv under kvartalet var SCA, Handelsbanken, Holmen och SAAB och försäljningarna var främst i Volvo och Catena.

Resultatet per aktie under första halvåret uppgick till 20,47 jämfört med 13,15 för samma period förra året. Börskursen landade ändå efter halvåret på en nedgång omkring 10% vilket medför att substanspremien nu är helt utraderad och utbytt mot en liten rabatt. Det är tydligt att marknaden omvärderat Öresund sen Mats Qviberg lämnade vd-stolen. Att han är kvar i styrelsen som vice ordförande och näst största ägare verkar inte räcka. Själv tror jag dock det räcker för att göra lika bra affärer. Försäljningen av drygt halva innehavet i Fabege under mars månad och Volvo-försäljningen på toppen av kurvan för en dryg månad sen ger mig vatten på kvarnen. Köpläge blir min slutgiltiga dom!

Hela rapporten (Öresund)

1 kommentar:

  1. Inge bra rapport tycker jag

    Mina tankar www.cristofferstockman.blogspot.com

    SvaraRadera