2008-01-24

Köp-case

Jag har som tidigare förmedlat inga planer på att köpa några aktier innan dom avlagt sin rapport, men det skadar ju inte att vara lite förberedd. Mina tidigare köp-case har successivt fallit ur mitt intresse.

Senast ut från listan var SCA efter Bolidens vinstvarning idag. Mycket av Bolidens problem tror jag går att härleda till föregående vd:n, tillika SCA:s nya vd. Misstror jag vd:n kan jag inte gärna köpa aktier i företaget. Därmed kvarstår bara Holmen i mina skogsfunderingar.

H&M försvann i och med att jag köpte RNB. En klädaktie räcker för mig. Just idag ser det förvisso ut som att H&M hade varit ett bättre val, men gjort är gjort. H&M:s p/e-tal är dessutom lite väl utmanande i min smak, så jag kan inte direkt påstå att jag ångrar mig ändå.

Även i fallet Axfood tycker jag att p/e-talet är väl högt. Jag har därför bestämt mig för att ta bort även den från listan på köp-case. Jag skulle dock vilja ha någon form av dagligvaror, men nu när både SCA och Axfood är bortplockade hittar jag ingen att plocka in. Några förslag?

När jag köpte HQ tog jag bort Handelsbanken från listan, men nu har jag börjat snegla på den igen. Dom överlappar förvisso varandra lite grann, men jag ser ändå en ljus framtid för dom båda. Handelsbanken plockas därför in till bevakning igen.

Jag har också ett ny-gammalt intresse av att få in säkerhet i portföljen. Där har jag sneglat på Securitas i första hand, men även ägarbolagen Latour och SäkI. Det sistnämnda faller dock bort på grund av det stora, nyligen införskaffade, innehavet i Nobia. Synnerligen dålig timing. Latour har jag inte tittat så mycket närmare på än deras börsportfölj. Huvudsakligen består den av just Securitas, samt dess nyutdelade systerbolag, och AssaAbloy. Där får jag också ett stort innehav i Munters, ett bolag jag tror på men inte vågat investera i.

Jag har också tänkt titta lite närmare på Getinge, HiQ och Peab, samt dom olika miljöteknikbolagen som jag nämner i veckans undersökning.

Nu över till er. Alla synpunkter är välkomna!

6 kommentarer:

  1. Hej Diversifierad,
    Bolidens operativa verksamhet tickar pa bra. Daremot har USD kursen samt zinkpriset och till viss del kopparpriset sjunkit vilket gor att intakterna sjunker kraftigt. Detta ar externa faktorer som varken nuvarande eller gamla VD kan gora nagot at eller haft del i. Daremot kommer man nog (kanske redan gjort) att sjosatta effektiviseringsplaner for att paverka interna kostnader pa tillverkningssidan, i princip det enda Boliden har kontroll over.

    SCA ar ett stabilt bolag och bakom VD finns forhoppningsvis duktiga divisionschefer som fortfarande gor ett bra jobb. Nya VD har ingen erfarenhet fran pappersindustrin men val fran processindustrin samt konsumentprodukter om jag minnas (P&G?) ratt. Jag ar inte sa speciellt orolig over SCAs nya VD. Gor han inte ett bra jobb blir han snart utbytt.

    SvaraRadera
  2. Hej Anders.

    Valutakurser och råvarupriser går ju att försäkra sig mot med valutasäkringar och prissäkringar, så nog hade dom kunnat göra något åt det. Läste på något forum att Jan hade varit för gniden och spekulerat i ytterligare uppgångar i zinkpriset och låtit bli att prissäkra... Vet inte om det är rätt, jag har som sagt bara läst det på ett forum. Men helt klart är att strategin för prissäkringar inte varit speciellt lyckad.

    Ja, min skepsis mot Jan kom lite olämpligt. Jag hade i princip bestämt mig för att köpa SCA efter rapporten. Fler får gärna övertyga mig om Jans duglighet så att jag trots allt kan göra affären! =)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tycker absolut du ska titta närmare på Getinge, fin tillväxt. Nästa vecka har de kapitalmarknadsdag,för mer info.

    SvaraRadera
  4. Anders: Angående Jan så läste jag i DI:s pappersupplaga nu under lunchen att en analytiker på UBS som följer Boliden ansåg att varken gamla eller nya vd:n kunde klandras för vinstraset... Kanske vågar jag mig på SCA ändå?

    Finansmamman: Mmm, det ska bli intressant. Såg att ABG förväntar sig att dom skriver upp sitt långsiktiga mål på kapitalmarknadsdagen.

    SvaraRadera
  5. Hejsan,
    SCA ar nog en bra langsiktig aktie aven om det nog har de lite tufft just nu med USD kursen som gynnar P&G och Kimberley-Clark.

    SvaraRadera
  6. Ett dagligvarubolag jag har (och tror på långsiktigt) är HAKONINVEST.

    SvaraRadera