2008-05-07

Diversifiering med Investor?

En investering jag suttit och funderat på under en tid är Investor. Inte för att jag tror så mycket på bolaget egentligen, men det kompleterar min portfölj förnämligt. Den sverigefond, HQ Svergiefond, som jag håller på att avveckla nu när aktieportföljen uppnåt tillräcklig bredd på egen hand snarare kopierar än kompleterar min portfölj. Bland fondens fem största innehav finns mina tre största; SCA, SKF och Telia.

Om jag skulle ta sista klicken av sverigefonden och investera i Investor skulle portföljen istället kompleteras med ABB, AstraZeneca, Atlas Copco, Ericsson och SEB. Nu när både Astra och Ericsson uttryckt visst hopp om liv känns det inte helt fel. Rabatten i Investor gör dessutom att aktien värderas lägre än kärninvesteringarnas värde per aktie, så allt utöver dom får man som bonus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar