2008-05-02

Deklarera AdSense, gjort

Jag har skrivit om att deklarera AdSense ett par gånger under senaste månaden. Den första delen handlade om hur jag beslutat göra det som hobbyinkomst för att lätta på skattebördan med hjälp av avdrag. Den andra delen om att jag kommit till insikten att det inte gick.

När jag pratade med Skatteverket idag så tyckte han, efter inrådan från en kollega, att det kunde deklareras som hobbyverksamhet när det rörde sig om så lite pengar. På en direkt fråga om jag behövde skicka med någon extra blankett då svarade han nej, jag skulle bara fylla i upplysningsfältet. Det förvånade mig något, men jag känner inget behov av att dubbelkolla. Har han sagt det så kan jag ju alltid hävda god tro om någon skulle efterlysa någon blankett i ett senare skede.

Eftersom det nu får klassas som inkomst av hobby så ges det tillfälle att gräva lite för att göra avdrag igen. Jag tog hela avgiften för domännamn (kapitalnet.se) och webbhotell, halva utgiften för vårt bredband samt förslitning av datorn på 500 kronor.

Total inkomst av AdSense var ungefär 4000 och totala avdrag ungefär 2000. Kvar att skatta på blev alltså nästan 2000. Siffran fyllde jag i ruta 19, inkomst av hobby, och skatten ökade med nära 1600... Att betala 1600 i skatt på en inkomst på 4000 känns helt okej, men att betala 1600 i skatt på den deklarerade inkomsten på 2000 känns helt galet. Bara att hålla tummarna för att avdragen godkänns nu. Men det borde väl inte vara några problem?

1 kommentar:

  1. Hej, hyfsat gammalt inlägg, men det är väl ständigt aktuellt ...
    Hur gjorde du avdragen? Finns såna fält med i deklarationsavsnittet för hobbyverksamhet? Jag är lite i samma situation . . . Godkände dom avdragen förresten?
    tack för svar / Johan

    SvaraRadera