2008-07-25

Förbannade girighet

Idag rasade SCA vidare vilket stärkte min övertygelse om att öka. När jag nu skulle öka tänkte jag passa på att sälja det jag hade först för att realisera min förlust och sen köpa tillbaka dom och lite till på samma nivå. Jag hittade en nivå, 67 kronor, strax över dagslägsta, 66,50, där aktien såg extremt svag ut och la en säljorder. Kanske skulle jag kunna få dom lite billigare än jag sålde för rent ut av!

Plötsligt sticker hela börsen iväg uppåt, mina aktier försvinner och möjligheten att köpa tillbaka på samma kurs är helt bortblåst. Sen dess har jag jagat min egen svans på något sätt, av ren girighet, utan att lyckas få några nya aktier. Hade jag bitit i det sura äpplet på en gång hade jag ändå varit ganska glad nu. Nu är SCA uppe på 70 kronor och här sitter jag utan något alls att glädjas åt...

Förbannade girighet.

Update, 12:30
Till slut fick jag tag på svansrackarn. 69,50 fick jag lägga, en förlust med 2,50 per aktie eller 3,7% på grund av min girighet. Summan av kardimumman är nu i alla fall att jag realiserat en förlust genom att sälja SCA för 67 kronor och sen köpt tillbaka dubbelt så många för 69,50.

Jag vet inte om jag ska dra slutsatsen att inte realisera vinster i aktier jag vill ha kvar eller om lärdomen ska vara att köpa tillbaka direkt oavsett om det blir 25 öre dyrare per aktie. Det här var i alla fall en riktigt dålig strategi.

Lärdomen från Fortum besparade mig dock 2,50 per aktie då jag var nära att köpa för 72 igår. Vinst på 2,50 och förlust på 2,50 går väl bra att kvitta, men då köpet var dubbelt så stort så var vinsten också på dubbelt så mycket och slutsumman blir till slut positiv!

Update, 13:05
Givetvis faller aktien efter att jag väl köpt. 68,75 nu... Det här med kortsiktig timing framstår åter igen som omöjlig. Jag blir så less! Strax efter köpet kom också en kommentar om att det kanske inte är tillåtet att köpa och sälja samma dag för att realisera hela förlusten. Någon som med säkerhet vet hur det ligger till?

7 kommentarer:

  1. Accepterar verkligen skatteverket att man gör vändningsaffärer på en och samma dag?

    Tidigare sa man ju alltid det skulle gå en natt mellan sälj och köp

    SvaraRadera
  2. Oj, det har jag aldrig hört. Har det varit så förut är det säkert så nu också... och i så fall har jag varit riktigt korkad! Jag har dock gjort affärer samma dag tidigare som jag i deklarationen tagit upp och fått godkända. Fast det kanske är för att jag inte har granskats?

    SvaraRadera
  3. Vi har alla gjort "dåliga affärer" med mindre god timing. Jag tycker det är psykologiskt intressant att för att en affär ska bli av finns ju alltid en köpare och en säljare dvs någon som "tror" på akien och en som tröttnat. Tiden visar vem som får rätt.

    SvaraRadera
  4. Har en fråga till dig. Hur ser du på att lägga upp sitt sparande som så att man har både aktiefonder och aktier?

    Anser du att det är en dålig ide eller är det något som fungerar?

    Bör man välja antingen det ena eller det andra sparalternativet?

    Vore intressant att få din syn på detta.

    SvaraRadera
  5. Hej Orsla!

    Jag har skrivit ett långt inlägg på det temat för ungefär ett halvår sen. I korta drag tycker jag fonder är utmärkta för exponering mot utlandet, och även för diversifiering om man inte har möjlighet till 10 eller fler egna aktieslag. Dom är också bra om man inte själv vill engagera sig i sin portföljs bolag utan bara bestämma hur mycket pengar man vill ha i olika tillgångsslag.

    Här är det gamla inlägget jag nämnde.

    SvaraRadera
  6. Hmm, det var ett djärvt drag att försöka trada ner dig när kursen är 50 öre över årslägsta...

    För övrigt går det fin fint att sälja och köpa och sälja och köpa igen på samma dag om man vill. Jag har iaf gjort så och mig ringde dom bara och bad om nån liten detalj nån gång men allt gick igenom.

    För övrigt är det ju misstagen man lär sig av, man får tänka så.

    SvaraRadera
  7. Hej Fröken B!

    Jo, det kan man verkligen tycka. Till saken hör dock att aktien befann sig i fritt fall och hade successivt pressat ner årslägsta krona för krona under ett dygn. Tyvärr prickade jag vändningen precis och hann inte riktigt med upp...

    SvaraRadera