2008-12-27

Affiliatenätverk

Jag gjorde nyss en användarundersökning hos Tradedoubler där en av frågorna handlade om vilka andra nätverk man jobbar med. Listan på alternativ gjorde mig uppmärksam på en del nätverk som jag inte har hört talas om förut. Här är listan:

Advertising.com, Affiliator, Come & Stay, Tailsweep, Euroads, Commission Junction, Agent interactive, Webtraffic, Double, Zanox.

Själv har jag konton hos Affiliator, Tailsweep, Double och Zanox, utöver Tradedoubler. Av dessa kan jag tycka att Affiliator är det nästbästa efter Tradedoubler. Många program och det kommer ganska ofta nya. Zanox och Double har jag inte hittat någon annonsör hos på väldigt länge. På Zanox hade jag tidigare SBAB, men dom försvann och på Double hade jag Företagarna.se eller något åt det hållet, men även dom är borta. Dom har fortfarande en hel del andra annonsörer dock, men ingen jag tycker passar hos mig. Det skadar ju dock inte att ha konton så dom har fått ligga kvar. Zanox har jag dessutom lite pengar hos som inte har kommit över gränsen för utbetalning.

Tailsweep är ganska nytt och fungerar ganska annorlunda. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det än. Där blir du erbjuden reklam istället för att själv ansöka bland en lista på annonsörer. Just för tillfället har jag inget erbjudande alls. När jag haft har det dock fungerat bra och en annan skillnad är också att dom betalar per visning istället för per klick. Passar ganska bra här på bloggen där klickfrekvensen är extremt låg.

Nu över till dom andra på listan. Är det någon som har testat något av dom eller rent av något som inte ens är med på listan? Skriv i så fall gärna en kommentar om vilka och vad ni tycker om dom.

Läs gärna Kapitalnet-artikeln om affiliatenätverk också, där ni även hittar länkar till dom nätverk som jag själv använder:

Affiliate-nätverk (Kapitalnet)

2 kommentarer:

  1. Tailsweep kontaktade mig för ett antal månader sedan direkt genom mail och ville "värva" mig till att börja använda dem.

    Seriös som jag är så svarade jag på det mailet med ett antal frågor som jag kände att jag behövde få svar på för att ens överväga dem. Bla så handlade frågorna om den reklam som visades på andra ekonomibloggar som använde dem.

    Jag har ännu inte, trots att många månader passerat, fått något svar på mitt mail. Det känns mindre seriöst...

    SvaraRadera
  2. Tailsweep kan man säga både det ena och det andra om. Pengar har det blivit iaf, vilket man inte direkt kan säga om klickbaserad reklam, som Tradedoubler eller Affiliator. Google Adsense fungerar dock bra, gissar på att det är placeringen som gör det för min del, samt oftast relevanta annonser.

    Tailsweep har en del att önska vad gäller den tekniska kvaliteten. Tjänsten utvecklas hela tiden, och kvalitetskontrollen brister. Borde fått rätt bra betalt om jag fått konsulttimmar för alla buggrapporter jag lämnat.

    Men sedan innan jul så körs inga kampanjer från Tailsweep längre, iaf inte för de av oss som hamnar i kategorin ekonomi etc.

    Affiliator har jag helt lagt ner, gav minimalt, Tradedoubler ger mer.

    Känns som det är bättre att satsa på lite reklam, men bättre kvalitet på reklamen istället för att försöka skjuta myggor med hagelbössa.

    SvaraRadera