2009-01-28

Global 100 uppdaterad

Imorse presenterades den uppdaterade versionen av Global 100-listan som jag har skrivit om vid en rad tillfällen tidigare. Det tynger mig att se att Fortum har trillat av listan. Kesko och SCA är dock kvar, vilka är mina andra två innehav från listan.

Bland dom bolag som tillkommit på listan hittar jag fyra från dom nordiska länderna. Ericsson, StatoilHydro, StoraEnso och Wärtsilä. Andra nordiska bolag som trillat av listan är Fabege och TietoEnator. Fyra in och tre ut totalt alltså. Norden ökar alltså sin andel! Jag hittade också några som jag måste ha missat förra året. Neste Oil och Novozymes.

Extra kul tyckte jag det var att se StatoilHydro komma in på listan. Kanske kan jag låta det bli min cue för att äntligen köpa något norskt! Förra året fanns det inga norska bolag alls på listan, och StatoilHydro har jag ju funderat över att köpa vid ett par tillfällen tidigare. Någon som har input på att köpa dom?

1 kommentar:

  1. Kul att det är folk som uppmärksammar listan. Jag känner mig lite småstolt över att bolaget jag arbetar för finns med. Intressant också att följa sina investeringar i listan

    SvaraRadera