2009-12-20

Kvitta reavinst

Året drar sig mot sitt slut och det börjar bli hög tid för den årliga skatteplaneringen. Själv har jag på mig skatteglasögonen mest hela tiden, och allra helst under andra halvåret. Jag har därför bara en liten del reavinst som jag ännu inte har reaförlust nog för att täcka. När jag tittar på dom innehav jag skulle kunna sälja för att realisera lite förlust så är det följande:

Aktier
  • Fortum -18,3%
  • HQ -23,5%
  • Investor -10,7%
  • TeliaSonera -2,5%

Fonder
  • SHB Europafond Index -8,3%
  • SPP Aktieindexfond Global Sustainability -19,9%
  • Öhman Etisk Index Japan -6,0%

Ingen av aktierna är någon som jag skulle vilja sälja utan att köpa tillbaka. Gällande dom tre förstnämnda skulle jag snarare mycket väl kunna tänka mig att öka innehavet. Det skulle dock krävas ett courtage för att öka, så man skulle kunna tänka sig att sälja allt först och köpa tillbaka dom jag sålde och lite till.

Vad gäller fonderna är jag inte så speciellt mån om någon av dom. Ett problem i sammanhanget är dock att dom två förstnämnda inte går att handla via min nya internetbank, vilket iofs även kan ses som en anledning till att sälja bort dom. Samtidigt har jag kvar dom för att båda presterar ganska bra och har låga avgifter - lägre än något som jag skulle kunna köpa istället i samma kategorier. En stark anledning till att inte sälja dom. Vad gäller Japan skulle jag kunna sälja hela innehavet och ändå inte täcka för ens halva otäckta reavinsten.

Antingen så tar jag därför och betalar min lilla reavinstskatt eller så säljer jag någon av dom tre förstnämnda aktierna och köper tillbaka mer - om jag kan bestämma mig för att öka i någon av dom. Möjligen så säljer jag utöver det även Japanfonden för att ligga kvar på min strategi i form av pengar på börsen i förhållande till pengar i reala tillgångar.

1 kommentar:

  1. Jag har svårt att se att courtaget för sälj och köp äter upp hela skattebesparingen. Hur har du räknat?

    SvaraRadera