2009-12-08

Ut med företagen igen?

Läste en intressant analys på Placera.nu för några veckor sen där det konstaterades att dom goda tiderna för företagsobligationer sannolikt är över. Med en väldigt tydlig graf visar dom hur företag med god kreditvärdighet inte längre skiljer sig nämnvärt från statsobligationer längre. Anledningen till att företagsobligationer gått så bra under året var ju för att spreadarna mot statsobligationer stack iväg då ingen vågade låna ut pengar till företag längre under 2008, någon som sen normaliserats under 2009 och därmed gjort företagsobligationsfonderna till riktiga vinnare.

Jag var själv lite sen att inse detta, och det blev inte förrns vid halvårsskiftet som jag reagerade. Mer om det här och här. Stor del av återhämtningen var redan bakom oss då, men jag fick vara med på några glada månader i alla fall. Frågan är om det inte är dags att hoppa av nu dock. För skräpbolag finns det ju fortfarande en del återhämtning kvar, men dom är inte jag intresserad av att investera i. Jag investerar hellre i kvalitet. Och när nu återhämtningen tycks färdig för kvalitetsbolagen är frågan om det inte är läge att återvända till statsobligationer för den delen av portföljen.

Kommentera gärna, för räntefonder och obligationer är långt ifrån hemmaplan för mig...

Slut på goda tiderna för företagsobligationsfonder (Placera.nu)

1 kommentar:

  1. Personliga åsikter
    I valet mellan aktier och obligationer så övervikta aktier

    i valet mellan statsobligationer och företagsobligationer så ävervikta klart företagsobligationer. Även om avkastingen på företagsobligationsfonder varit bra i år så är det fortfarande så att många företagsolbigationer yieldar bra mycket bättre än 0,5% eller något.

    Det är dock låg avkastning på korta företagscertifikat och här spelar företag/stat ingen roll men däremot på 3-4 år obligationer så finns en del som ger 3-4-5% i yield om året

    Däremot så tycker jag atat bostadsobligationer som en del räntefonder äger inte är något vidare investering idag.

    SvaraRadera