2010-08-09

Statoil och Danske Bank

Sen min senaste rapport från rapportfloden har nu även Statoil hunnit med att visa upp sina siffror för Q2. Tyvärr inga vidare siffror. Då jag varit tämligen frånvarande under perioden så har jag inte så bra koll på detaljerna i varför det blev dåligt, men jag konstaterar ändå att dom gör en rejäl vinst trots allt. Egentligen gillar jag ju inte oljebolag, eftersom jag inte gillar olja, men då vi ändå är väldigt oljeberoende så är det väl bara att finna sig i att några måste förse oss med olja. Statoil är i alla fall med på Global 100-listan samt har ett andra ben i sitt mack-ben. Även när bilarna inte längre går på bensin behöver dom sannolikt stanna då och då längs vägen för att fylla på med någon form av bränsle eller åtminstone ta en fika paus... Jag ville också åt någon form av hedge mot bensinpriset nu sen frugan börjat bilpendla till jobbet. Sammanfattningsvis så behåller jag aktierna.

Imorgon är det dags för näst sista rapporten från mina portföljbolag, då genom Danske Bank. Förväntningarna är sannolikt höga på rapporten då de flesta andra bankerna haft starka rapporter. Det kan vi även se på att aktien utklassat index senaste månaden utan några större nyheter från banken. Förutom själva resultatet blir det spännande om det kommer några ytterligare kommentarer om återbetalning av dom statliga lånen samt framtida utdelningar. Det blir också intressant att se hur stora kreditförlusterna blir...

Efter det är det bara lilleputten Orexo som inte har rapporterat några siffror för Q2 i min portfölj. Det får jag dock vänta i ytterligare 10 dagar på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar