2010-10-26

Överväger nytt bankbyte

Som jag nämnde i början av månaden så börjar tiden då bolånen ska omförhandlas närma sig. Nuvarande ränterabatt och bindningstid löper ut 30/11. Jag tog därför upp luren och slog en signal till min rådgivare på Östgöta Enskilda Bank på Kungsholmskontoret för några veckor sedan. Det var dock en annan rådgivare som svarade, som visade sig sitta på Solnakontoret. Hon visste inte varför jag hamnade hos henne, och kände inte till den rådgivare som jag sökte. Det visade sig istället efter lite forskning att min rådgivare hade gått vidare till Danske Markets och satt där nu... Lite fult tycker jag att inte meddela sina kunder och ge dom en ny rådgivare.

Jag knallade därför ner till Kungsholmskontoret en lunch och bad att få träffa en ny rådgivare. Det sattes upp ett möte med en herre i veckan efter, och jag gick sedermera och träffade honom. Han sa att det var hårdare kontrollerat från toppen vad dom fick ge för rabatter nu (taktiskt korrekt att skylla på någon som inte kan försvara sig!) och sa att han i nuläget maximalt kunde erbjuda 55 punkter rabatt, jämfört med dom 75 punkter jag hade innan, men om jag sa upp min DuoFlex kunde det öka till 65 punkter. Det kostar alltså 10 punkter ränterabatt att ha DuoFlex, produkten som jag rosat så många gånger på den här bloggen, nu mera. Vansinnigt! Jag frågade om det var något jag kunde göra för att få en större rabatt, men nej - han hade räknat på att jag var så bra kund som var möjligt... Inte imponerande att sänka rabatten för sina bästa kunder!

Som grädde på moset har vi dessutom haft problem med en koddosa under månaden. Min älste son fick tag på frun koddosa och tryckte på knappar tills den blev spärrad... Jag tog med dosan till Kungsholmskontoret för att få den upplåst, men hon var visst tvungen att komma in själv för att dom skulle kunna göra det. Däremot skulle hon kunna göra det via Telebank, sa dom. Hon hade dock inte Telebank men dom knappade lite på en dator och sa att det skulle komma hem koder till oss inom ett par dagar så skulle problemet vara löst. Efter ett par dagar kom också ett brev, men det var inga koder. Det var ett avtal som skulle skrivas på och skickas tillbaka. Hon gjorde det och sen gick tiden utan att några koder kom tillbaka. Efter ett par veckor ringde hon till banken för att höra vad som hände, men fick inget vettigt svar. Istället skulle hon kunna få koddosan upplåst via telefon om det fanns någon rådgivare som kunde tänkas känna igen hennes röst. Dock har ju vår rådgivare slutat så det fanns det ju inte...

Efter många om och men så skulle dom be någon från Kungsholmskontoret att kontakta henne och efter en stund ringde också någon. Denne sa sig kunna hjälpa till om hon hade koddosan framför sig. Nu hade hon inte det och bad personen ringa tillbaka om ett par minuter så skulle hon gå och leta reda på den. Personen ville helst inte det men gick motvilligt med på det om det nu bara skulle behövas några minuter... Det behövdes bara några minuter, men timmarna gick och personen har än idag inte ringt tillbaka. Inte heller har det kommit några koder med posten.

Därför ringde jag idag för att fråga hur vi ska lösa problemet, eftersom månadsskiftet närmar sig och det ligger e-fakturor bakom hennes inloggning som behöver betalas. Mannen jag fick prata med sa att det inte skickats några koder till henne för att hon inte varit inne på något kontor och legitimerat sig. När jag förklarade att det hela handlade om att hon inte hade tillfälle om dagarna att åka till deras kontor och det var därför vi skulle använda Telebank (hade hon haft möjlighet att åka förbi ett kontor hade hon ju kunnat låsa upp koddosan där istället!) så sa han att det trots allt var så det var. På en direkt fråga om ifall det inte fanns någon lösning på det här problemet annat än att hon tar sig förbi ett kontor så blev svaret att det inte fanns...

Jag är inte imponerad...

15 kommentarer:

  1. Det är bara att byta bank!

    SvaraRadera
  2. Det bästa är att inte ha någon bank alls....

    SvaraRadera
  3. Av egen erfarenhet, då jag arbetat på bank, så förstår jag delvis banken. Av säkerhetsskäl kan dom inte låsa upp dosor om ej dosan tillhör personen i fråga som kommer in på banken. Detta är för eran egen säkerhet.

    Dock håller jag med om att servicen kan ifrågasättas, och att har man lovat och ringa upp måste man även göra detta.

    SvaraRadera
  4. Allan: Javisst, det är ju ganska enkelt... tråkigt bara om man ska behöva byta bank vartannat år för att dom mest bryr sig om att värva nya kunder och inte så mycket om de kunder som dom har. Jag hoppas ju fortfarande att banken ska lyckas göra något bra som får mig att vilja stanna som kund.

    Anonym 1: Det bästa är nog att äga banken!

    Anonym 2: Visst, jag förstår också dom delarna. Men jag förstår inte varför vi skaffade Telebank om det nu är så... Och jag förstår inte varför vi sitter här utan bankaccess i slutet av månaden när vi flaggade för banken för drygt tre veckor sen. Och som du själv säger: Självklart ringer man upp om man lovat!

    SvaraRadera
  5. Kort sagt inge vidare reklam för din bank och bankman. Bedrövligt att inte ringa upp minst sagt.

    Personligen har jag en bank med kort några hundra meter från huset, personlig mailadress till min personliga bankkvinna och det har aldrig varit några större problem, riktigt trevlig är hon det värsta av allt också.

    SvaraRadera
  6. Kan inte vara kul att jobba med vanliga bonnkunder på kontor.

    SvaraRadera
  7. Förutsatt att banken skulle känna till din background-story borde de inte vilja ta i dig med tång. Dålig marginaler, lättrörlig osv... måste vara rena rama katastrofen ur ett aktieägarperspektiv.
    /Johan

    SvaraRadera
  8. Anonym 3:
    Ja, tänk att behöva göra något ibland... Betydligt bättre att bara sitta och pilla sig i naveln, och dessutom tjäna bättre antar jag?
    Anonym 4/Johan: Vad vet du egentligen om min bakgrund? Angående dåliga marginaler så tycker jag inte en bank ska erbjuda lån till sämre marginaler än dom bedömer långsiktigt hållbart. Det vill säga, den rabatt dom ger när man blir kund ska man få behålla om det inte finns en bra anledning att sänka den.

    SvaraRadera
  9. Banken har agerat helt korrekt, men förstås inte riktigt bra ändå.

    Man får inte under några som helst omständigheter låsa upp en kod-dosa utan att ha fått legitimation på personen i fråga. Tänk om en helt okänd kvinna hade kommit över er kod-dosa och gått in till banken för att få den upplåst i egenskap av din fru. Hade du då varit omvänt positiv till deras "flexibla agerande"?

    Det man kan fråga sig är varför du inte har en egen kod-dosa? Dessa är personliga och egentligen ska de användas enskilt. Att ni samsas om en är antagligen en kostnadsbesparing som kanske inte riktigt följer regelverket.

    Det är förstås tråkigt att rådgivaren inte kontaktade er när han bytte arbetsplats, men antagligen fick han inte! Det ses inte med blida ögon om han skulle ha skickat ett brev utifrån ett adressregister hos sin forne arbetsgivare. Jag tror t.o.m. att det kan vara brottsligt? Jag tror heller inte att er nuvarande bank vill understryka att han har bytt arbetsplats...

    Slutligen är det förstås under all kritik att banken lovar ringa, men struntar i det. Det är absolut ett skäl att byta bank, men gällande övriga problem så skulle ni nog (tyvärr) få uppleva precis samma sak på den nya banken.

    Lycka till med rabattförhandlingarna

    SvaraRadera
  10. Anonym 5: Tack för en lång och bra kommentar! Givetvis ska inte vem som helst kunna låsa upp vem som helsts koddosa, det är inte det jag säger. Jag säger att det borde finnas något sätt att få sin koddosa upplåst utan att själv åka till ett kontor. Med en fullmakt, rekommenderat brev eller något annat sätt, något bara!

    Jag har en egen koddosa, och den funkar bra. Problemet är att frun har några e-fakturor som bara syns bakom hennes inloggning och som jag alltså inte kan betala med min koddosa.

    Vidare så var min tanke att banken skulle ha kontaktat mig med att det utsetts en ny rådgivare till mig, inte att min gamla skulle skriva och tacka för sig... Jag betalar ändå en avgift kvartalsvis för att vara kontorskund istället för internetkund - och vinsten med det är ju att ha en personlig rådgivare.

    SvaraRadera
  11. Jag blev förra veckan erbjuden 70 punkters rabatt på 30-dagars räntan. Flyttade från Handelsbanken pga mina gamla bankkontakter hade slutat. Mitt erbjudande i dealen var att flytta min aktiedepå från Nordnet, vilket kommer leda till högre courtagekostnader,

    Min kollega ringde också och blev erbjuden 70 punkters rabatt.

    SvaraRadera
  12. Anonym 6: Mycket intressant, tack för att du delade med dig. Fick du DuoFlex också, eller ville dom ha bättre marginaler för dig också då?

    SvaraRadera
  13. Jag efterfrågade inte duoflex. Är för det mesta fullinvesterad i aktier.

    SvaraRadera
  14. Har samma problem med min bank, dom har sagt att dom ska skicka ut koderna till telebanken många gånger, men jag får dom aldrig.

    SvaraRadera
  15. Hej, mitt namn är Carlos Cancino. Jag är pressansvarig på Danske Bank Sverige. Du hittar mina kontaktuppgifter på vår hemsida: danskebank.se/press.

    Du får väldigt gärna kontakta mig så att jag får möjligheten att hjälpa till. Och du kanske kan överväga att ge banken en chans till?

    SvaraRadera