2007-12-17

Julsnyting från Riksbanken?

Imorgon sammanträder Riksbanksdirektionen, och på onsdag klockan 9:30 redovisas deras beslut. Ett beslut som dom flesta bedömare tror kommer vara att lämna räntan oförändrad.

Jag är dock rädd att inflationssiffrorna från förra veckan kan göra att det blir en höjning ändå. Inflationen enligt KPI mättes då till 3,3% att jämföra med Riksbankens mål på 2% plus/minus en procentenhet. Enligt KPIX, där bland annat boräntor räknas bort, var det dock på 1,9%. Det är ett index som med fördel används i räntehöjningstider då ju höjningar av räntan annars bidrar till högre inflation kortsiktigt.

Jag har en känsla av att Riksbanken har inflationsmålet närmast framför ögonen och om dom måste välja bekämpar det så kallade inflationsspöket hellre än främjar tillväxt. Jag hoppas dock att dom låter räntan vara... vi får se i övermorgon hur det blir.

Inflationsspöket går igen (DN)
Inflationsspöket sänker börsen (Ekonominyheterna)

2 kommentarer:

  1. Jag är lite rädd att RB tog åt sig för mycket av den tidigare kritiken att de höll räntan för högt. Risken är att inflationen stannar på denna nivå, eller tom stiger. Det kommer isf bli kostsamt för många längre fram genom att RB, för att sänka inflationen, blir tvungen att hålla räntan högre än vad man egentligen vill. Det sista man vill är ju att strama åt ekonomin när vi går in i en lågkonjunktur.

    SvaraRadera
  2. Blev lite ensidig och konstig den där kommentaren ser jag nu. :)

    En höjd ränta påskyndar ju rimligtvis också lågkonjunkturen, så det är verkligen inget lätt beslut. Jag tror dock ändå att det på sikt är bäst om man för en relativt hökaktig penningpolitik.

    SvaraRadera