2008-09-11

Backspegel

Hejsan hejsan. Har suttit en stund och tittat lite i backspegeln. Som jag berättat tidigare följer jag inte direkt börsen sen jobbytet utan tittar till portföljen med jämna mellanrum för att se hur den sköter sig. Jag konstaterar att den sköter sig bra. Kollar jag index är det nära årslägsta, medan portföljen är långt ifrån årslägsta. Bland dom senare köpen kan jag vara nöjd med ökningen i SCA för en och en halv månad sen men missnöjd med köpen i Fortum. SCA har följt med dollarn upp och Fortum har följt med oljan ner... Konstigt det senare, då Fortum säljer el och elpriserna är rekordhöga, men aktien ändå följer med övriga aktier inom energisegmentet då oljan rasat. Inte allt för ledsen över det dock då Fortum är det innehav som jag är mest sugen på att öka i.

Jag tog också en titt på PPM vilket inte var lika muntert. HQ Tillväxtmarknad har inte alls gått bra, ner 22% på tre månader och 32% sen årsskiftet. Antar att dom hade en hel del i Ryssland, som ju sjunkit som en sten med både oljeras och Georgienkris på sistone. Sett sen årsskiftet är det dock klart bättre än andra populära tillväxtfonder så som Carlson Asian Small Cap och Simplicity Indien som både är ner över 50%. Senaste månaderna är det dock nattsvart då endast Rysslandsfonder verkar ha presterat sämre. Jag behåller den dock i hopp om bättre tillväxt! På den långa investeringshorisont jag har tills pension borde det löna sig i längden.

Det var lite uppdatering av läget. Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar