2011-01-26

Byter till rörligt elpris

Det har varit en hel del skriverier om elpriser i pressen de senaste dagarna. "Folket" är upprörda över de höga elpriserna och ett "eluppror" har visst startat på Facebook! Visst är det bekvämt med Facebook... allt som behövs för att göra uppror är ett par klick!

Själv har jag inte gått med i någon upprors-grupp, men väl omtecknat elavtalet. För ungefär ett år sen skrev jag om hur jag tecknat nytt elavtal för ett år framöver, vilket följaktligen är på väg att löpa ut nu. För ett år sen lyckades jag teckna ett avtal på 44,77 öre/kWh, vilket var ganska nära det jag haft på tre år innan dess, men det fanns inget som var ens nära det nu längre. Det bästa jag kunde hitta var tre års bindning till 55 öre/kWh... mer än 20 % högre alltså. Jag valde därför att teckna rörligt elpris i väntan på att dom bundna ska sjunka. En annan fördel med det är att jag kan byta elleverantör per omgående om det dyker upp något lysande erbjudande.

Egentligen vill jag helst ha fast elavtal, men inte till vilket pris som helst. Enligt en gammal postning av Cornucopia så är maj den mest fördelaktiga månaden att binda sitt elpris på, så jag får väl se vad som dyker upp då. Förhoppningsvis så kan jag binda elen ett antal år på ett pris en bra bit under 50 öre då... Annars blir det hög prio på att skaffa den luft-/luftvärmepump som jag gått och dragit på under flera år.

Folkets eluppror växer sig starkare (Expressen)
Elpriset oroar svensken mest (SvD)
Inte nödvändigtvis billigare att ha rörligt elpris (Cornucopia?)

1 kommentar:

  1. Tips, byt fönster om du har 2-glas före du sätter in en luftvärmepump.

    SvaraRadera