2008-08-04

Flyktsoda

Enligt en artikel i DN idag är det nu en halv miljon svenskar som har "flytt" a-kassan. Lämnat är visst inte ett tillräckligt starkt ord. Källhänvisning saknas också, och jag tycker inte det framgår speciellt klart om det verkligen är så många som lämnat a-kassan eller om det är så många som står utanför. Det var ju faktiskt ett gäng som stod utanför redan innan ändringen... Hur många är det då som är oförsäkrade idag?

Tråkigt är det hur som helst. Vem som helst kan faktiskt bli av med jobbet, speciellt nu när konjunkturen viker. Förhoppningsvis är dom som lämnar a-kassan sådana som klarar sig på en väldigt låg inkomst under några månader under jakten på nytt jobb. Jag stod själv utanför a-kassan innan jag köpte huset, på den gamla billiga tiden. Hade jag inte haft lånen hade jag nog stått utanför än idag.

Man ska dock veta att man måste ha varit med ett år för att kvalificera sig för försäkringen. När det börjar osa katt på jobbet kan det alltså vara för sent att gå med igen. Avgiften har också sjunkit markant sen omläggningen till nu. För mig har den nästan halverats. Den är dock fortfarande klart över den tidigare nivån.

500.000 har flytt a-kassan (DN)
Kylig höst bäddar för fler varsel (DN)

3 kommentarer:

  1. Det kan ju också vara så att man har följt Anne Wibbles råd om att ha en årslön på banken vilket gör att man inte anser sig behöva statens allmosor. Svårt dock när skattetrycket är så hårt. Jag hoppas och tror att det är medvetna val som ligger bakom att man står utanför och inte kortsiktig snålhet.

    SvaraRadera
  2. Jag är 30+ och har aldrig nyttjat a-kassan en enda dag, fastän jag varit medlem i över 13 år nu. Jag förstår nästan de som går ur när man dessutom knappt får ut något från a-kassan idag.

    SvaraRadera
  3. Att gå ur A-kassan är huvudlöst. Utan denna har du endast socialen kvar som 'skyddsnät'. Så vida du inte har årslönerna på banken, så tillvida. ;)

    SvaraRadera